Τρία συντάγματα θα έχει η Κύπρος, μετά την ομοσπονδιακή λύση, κατόπιν συμφωνίας του Προέδρου Χριστόφια και του Μεχμέτ Αλί Ταλάτ. Αυτό αποκάλυψε χθες ο Τουρκοκύπριος συνομιλητής, κατά τη διάρκεια μακροσκελούς δημοσιογραφικής διάσκεψης που παρέθεσε, ώστε να ενημερώσει για τα σημεία σύγκλισης και απόκλισης στις μέχρι τώρα διαπραγματεύσεις, όπως προνοούσε η κοινή δήλωση της 30ής Μαρτίου.
Όπως ανέφερε ο κ. Ταλάτ, πρώτα θα συνταχθεί το κεντρικό, ομόσπονδο σύνταγμα, και ακολούθως τα συντάγματα των δύο συνιστώντων κρατιδίων, τα οποία θα πρέπει να είναι εναρμονισμένα με το κεντρικό σύνταγμα. Σε περίπτωση που κριθεί αναγκαίο να γίνουν συνταγματικές αλλαγές σε κάποιο στάδιο, αυτές θα πρέπει να εγκριθούν σε ταυτόχρονα, χωριστά, δημοψηφίσματα από τα δύο κρατίδια.
Νομοθετική εξουσία
Όπως είπε ο Μ.Α. Ταλάτ, έχουν συνταχθεί έως αυτήν τη στιγμή 15 έγγραφα συγκλίσεων στο κεφάλαιο της διακυβέρνησης, που πέρα από το συνταγματικό, καλύπτουν την κατανομή εξουσιών, τα όργανα της ομόσπονδης κυβέρνησης και τις εξωτερικές σχέσεις, αν και δεν υπάρχει συνολική συμφωνία σε όλα τα ζητήματα του κεφαλαίου. Όπως και στο Σχέδιο Ανάν, η αντιπροσώπευση στη Γερουσία θα είναι 50:50. Στην Κάτω Βουλή, συνεχίζει να υφίσταται η διαφωνία, κατά πόσον το επίπεδο εκπροσώπησης θα είναι 1:4, όπως ζητά η πλευρά μας, ή 1:3, όπως ζητά η τουρκική πλευρά. Οι Πρόεδροι και οι Αντιπρόεδροι των δύο σωμάτων θα προέρχονται από διαφορετικές κοινότητες. Στη λήψη αποφάσεων από τη Γερουσία θα χρειάζεται τουλάχιστον έγκριση από το ? των γερουσιαστών των δύο κρατιδίων.
Δικαστική εξουσία
Και στις νέες διαπραγματεύσεις φαίνεται να βρίσκουν το δρόμο τους οι ξένοι δικαστές, μια πρόνοια που είχε κριθεί τόσο αρνητικά το 2004. Το δικαστήριο, εξήγησε ο Ταλάτ, θα απαρτίζεται από ισάριθμους Ε/κ και Τ/κ δικαστές. Στην περίπτωση διαφωνίας (την οποία ο Ταλάτ θεωρεί σπάνια), θα υπάρχει η δυνατότητα παρέμβασης ξένου δικαστή, ως ύστατη λύση.
Εκτελεστική εξουσία
Όπως τόνισε ο Μεχμέτ Αλί Ταλάτ, ακόμα δεν έχει συναινέσει στις πρόνοιες της αναθεωρημένης πρότασης της πλευράς μας, στην οποία, ως γνωστόν, είχαμε, παρά τις εντονότατες διαφωνίες και αντιδράσεις στο εσωτερικό μέτωπο, προτείνει την εκ περιτροπής προεδρία με σταθμισμένη ψήφο. Ο Ταλάτ, για να αποδεχθεί αυτές τις προτάσεις-«υποχωρήσεις», ζητά ανταλλάγματα, καθώς τις θεωρεί ε/κ θέσεις, ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά τη διασταυρούμενη ψήφο. Τα ανταλλάγματα, δε, θα πρέπει να προέρχονται από το πακέτο της 4ης Ιανουαρίου, δηλαδή τις γνωστές συνομοσπονδιακές θέσεις της τουρκικής πλευράς για βέτο στο υπουργικό συμβούλιο, χωριστά FIR, τέσσερις βασικές ελευθερίες για τους Τούρκους πολίτες κ.ά.! Δεν φτάνει, δηλαδή, που έχουμε καταθέσει προτάσεις, τις οποίες η πλειοψηφία των πολιτικών δυνάμεων δεν εγκρίνει, τώρα πρέπει να αποδεχθούμε και άλλες προτάσεις που δεν εγκρίνουν τα κόμματα, για να γίνουν αποδεχτές οι πρώτες!
Εξωτερικές σχέσεις - Αστυνομία
Στον τομέα των εξωτερικών σχέσεων συνεχίζει να υφίσταται η διαφωνία, καθώς η ε/κ πλευρά επιθυμεί τα κρατίδια να μπορούν να συνάψουν διεθνείς συμφωνίες μόνο στους τομείς του πολιτισμού και του εμπορίου, ενώ η τ/κ πλευρά σε όλους τους τομείς που εμπίπτουν στις αρμοδιότητες των δύο κρατιδίων.
Στο θέμα της Αστυνομίας δεν επήλθε συμφωνία. Η τ/κ πλευρά επιθυμεί ίσο αριθμό αστυνομικών από την κάθε κοινότητα, ενώ η πλευρά μας, για να κάνει αποδεχτή την τ/κ αξίωση, επιθυμεί να λάβει ανταλλάγματα σε άλλους τομείς.
Οικονομία
Σε ό,τι αφορά την Κεντρική Τράπεζα, έχουμε αποδεχθεί να υπάρχει παράρτημά της στο τ/κ κρατίδιο, αν και αυτό θα είναι για ένα μεταβατικό διάστημα και όχι μόνιμο. Ο Πρόεδρος και ο Αντιπρόεδρός της θα προέρχονται από διαφορετικές κοινότητες και θα έχουν επταετή θητεία. Νόμισμα του κράτους θα είναι το ευρώ και η νομισματική πολιτική θα καθορίζεται από τη Φρανκφούρτη. Υπάρχουν, επίσης, κάποιες συγκλίσεις σε θέματα ενέργειας, τουρισμού, αλιείας και γεωργίας.
Ευρωπαϊκή Ένωση
Αν και δεν έχει επέλθει συμφωνία στο καίριο ζήτημα του πρωτογενούς δικαίου και των μεταβατικών περιόδων, οι δύο πλευρές έχουν συμφωνήσει ώστε οι ευρωβουλευτές μας, καθώς και η εκπροσώπηση στις περιφερειακές επιτροπές, να είναι 4:2. Στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, όμως, η εκπροσώπηση της Κύπρου θα γίνεται εκ περιτροπής. Σε αυτό το θέμα ισχύουν οι διαζεύξεις υπουργών, έτσι ώστε ο Υπουργός Εξωτερικών και ο Υπουργός Ευρωπαϊκών Υποθέσεων να προέρχονται από διαφορετικά κρατίδια.
Περιουσιακό
Τα πράγματα στο περιουσιακό παραμένουν ως έχουν. Δηλαδή, υφίσταται η διαφωνία αν ο νόμιμος ιδιοκτήτης ή ο χρήστης-σφετεριστής έχουν τον πρώτο λόγο επί της περιουσίας. Ουσιαστικά, το μόνο πράγμα που φαίνεται να έχει συμφωνηθεί, είναι οι τρεις «θεραπείες»· της επανεγκατάστασης, της αποζημίωσης και της ανταλλαγής, για τις οποίες γινόταν και η γνωστή κατηγοριοποίηση.
Τα άλλα στο τέλος
Σύμφωνα με τον Μεχμέτ Αλί Ταλάτ, δεν έχει υπάρξει οποιαδήποτε συμφωνία στο εδαφικό, την ασφάλεια και τους εποίκους. Σε σχέση με το εδαφικό, εξήγησε ότι θα συζητηθεί στο τέλος της διαπραγματευτικής διαδικασίας, όταν θα βρισκόμαστε κοντά σε συνολική συμφωνία, λόγω της ιδιαίτερης ευαισθησίας του. Αυτό, όμως, που τονίζει η τ/κ πλευρά είναι ότι θα πρέπει να ληφθούν υπ' όψιν οι παράγοντες τουρισμός, εκπαίδευση και παιδεία, που αποτελούν τους σημαντικότερους πόρους της τ/κ πλευράς, στις όποιες αναπροσαρμογές θα γίνουν.
Σε σχέση με τις εγγυήσεις, ο Ταλάτ δήλωσε ότι η πλευρά του εμμένει στη θέση ότι πρέπει η Τουρκία να διατηρήσει τα εγγυητικά της δικαιώματα στην Κύπρο, αλλά αυτό είναι κάτι που πρέπει να συζητηθεί και με τα εμπλεκόμενα μέρη.
Τα σχόλια του Ταλάτ
Ο Μεχμέτ Αλί Ταλάτ δήλωσε ότι «το Κυπριακό είναι ένα θέμα που πρέπει να κρατηθεί μακριά από τις πολιτικές αντιπαραθέσεις και πρέπει να επωμισθούμε την ευθύνη, κρατώντας στο πιο υψηλό επίπεδο την ενότητα και την ομοψυχία». Τόνισε ότι η λύση για την οποία εργάζονται οι δύο συνομιλητές, θα προφυλάσσει τα δικαιώματα των Τ/κ και των Ε/κ και θα προβλέπει την ταυτόχρονη υποβολή σε ξεχωριστά δημοψηφίσματα. Στάθηκε, δε, στο γεγονός πως εδώ και τόσα χρόνια που διεξάγονται συνομιλίες, ουδέποτε είχαν παραχθεί 31 κοινά έγγραφα.
Κατά την άποψή του, με το ΟΧΙ μας τον Απρίλιο του 2004, «ζημιώθηκε ο ενθουσιασμός και στις δύο πλευρές», καθότι η ένταξη της Κύπρου στην Ε.Ε., χωρίς να προηγηθεί η λύση, «μείωσε το κίνητρο της ε/κ πλευράς». «Με την ειλικρίνειά της, η τ/κ πλευρά έγινε αποδεκτή και από το 2004 και μετά, δεν εκδόθηκε κανένα έγγραφο των Ηνωμένων Εθνών εναντίον των Τ/κ», ισχυρίστηκε περαιτέρω. «Αυτά τα αποτελέσματα θα βοηθήσουν την ε/κ πλευρά να καταλάβει ότι το στάτους κβο δεν μπορεί να συνεχίσει και θα την ενθαρρύνει υπέρ της λύσης», σημείωσε.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου