Παρασκευή 9 Απριλίου 2010

Επιβράδυνση της αγοράς των καταστημάτων λιανικής

Τόσο ο κλάδος των καλλυντικών γενικότερα όσο και τα καταστήματα που διαθέτουν τα προϊόντα αυτά χαρακτηρίζονται από έντονο ανταγωνισμό. Ειδικότερα, στην αγορά καταστημάτων λιανικής διάθεσης καλλυντικών ο βαθμός συγκέντρωσης είναι υψηλός, καθώς λίγες μεγάλες αλυσίδες καταστημάτων συγκεντρώνουν το μεγαλύτερο μέρος της αγοράς, όπως προκύπτει από σχετική κλαδική μελέτη που εκπόνησε πρόσφατα η ICAP Group, μέλος της Global Finance.



Στον κλάδο αυτό διακρίνονται τρεις βασικές κατηγορίες καταστημάτων: τα μη ειδικευμένα καταστήματα (τα οποία διαθέτουν προϊόντα με πολλά εμπορικά σήματα), τα ειδικευμένα καταστήματα (τα οποία διαθέτουν αποκλειστικά τα προϊόντα ενός συγκεκριμένου εμπορικού σήματος και αναπτύσσονται με βάση μια συγκεκριμένη και αναγνωρίσιμη εταιρική ταυτότητα) και τα πολυκαταστήματα (τα οποία διαθέτουν ξεχωριστό τμήμα καλλυντικών – “perfume hall”). Η περιοχή της πρωτεύουσας συγκεντρώνει το 44,6% των σημείων λιανικής διάθεσης καλλυντικών, η Θεσσαλονίκη συγκεντρώνει ποσοστό 9,6%, ενώ το 45,8% βρίσκεται στα υπόλοιπα αστικά κέντρα και περιοχές της επικράτειας.
Στα μη ειδικευμένα καταστήματα και τα πολυκαταστήματα ο ανταγωνισμός εντοπίζεται στις τιμές, στην εφαρμογή προγραμμάτων πιστότητας (loyalty schemes), στις παρουσιάσεις προϊόντων, στην πολιτική προβολής συγκεκριμένων προϊόντων κλπ. Στα καλλυντικά επιλεκτικής διανομής ο ανταγωνισμός εντοπίζεται και σε επίπεδο προσωπικού σέρβις (από αισθητικούς), πέρα από τις τιμές. Άλλη μια σημαντική παράμετρος είναι το μέγεθος των καταστημάτων. Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, τα περισσότερα καταστήματα είναι πλέον μεγάλα και η παρουσίαση – διαρρύθμιση των χώρων πολύ πιο αναβαθμισμένη σε σύγκριση με προηγούμενα χρόνια. Ως εκ τούτου, οι μικρότερες ανεξάρτητες επιχειρήσεις λιανικής που δε διαθέτουν τα απαραίτητα κεφάλαια για την πραγματοποίηση ανάλογων επενδύσεων βρίσκονται σε μειονεκτική θέση έναντι των μεγάλων αλυσίδων καταστημάτων καλλυντικών.
Η συνολική αγορά καταστημάτων λιανικής διάθεσης καλλυντικών (συμπεριλαμβανομένων και των σουπερμάρκετ) ακολούθησε ανοδική πορεία την περίοδο 2004-2008, με μέσο ετήσιο ρυθμό αύξησης 2,3%. Το 2008 η αξία της αγοράς καλλυντικών που διατέθηκαν αποκλειστικά μέσω των εξεταζόμενων στη μελέτη καταστημάτων (εξαιρουμένων σουπερμάρκετ, φαρμακείων κ.α.) εμφάνισε αύξηση 3% σε σχέση με το 2007.
Η τρέχουσα οικονομική κρίση έχει επηρεάσει και τον κλάδο της λιανικής πώλησης καλλυντικών. Αρκετές επιχειρήσεις του κλάδου προσπαθούν να αντιμετωπίσουν την οικονομική κρίση με προσφορές που κυμαίνονται σε επίπεδα της τάξης του 20%.
Στα πλαίσια της μελέτης έγινε και χρηματοοικονομική ανάλυση των επιχειρήσεων του κλάδου βάσει επιλεγμένων δεικτών. Επίσης συνετάχθη ο ομαδοποιημένος ισολογισμός βάσει αντιπροσωπευτικού δείγματος 41 επιχειρήσεων εκμετάλλευσης καταστημάτων λιανικής διάθεσης καλλυντικών για τις οποίες υπήρχαν διαθέσιμα στοιχεία ισολογισμών των χρήσεων 2007 και 2008. οι πωλήσεις των επιχειρήσεων αυξήθηκαν το 2008 κατά 2,96%. Ωστόσο, η αύξηση του κόστους πωλήσεων κατά 4,05% οδήγησε σε οριακή αύξηση του μικτού κέρδους κατά 0,57%. Τα κέρδη EBITDA μειώθηκαν το 2008 κατά 11,39% και τελικά τα κέρδη προ φόρου μειώθηκαν κατά 14,9%.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου