Μεγάλη επιτυχία σημείωσε η εκδήλωση την οποία διοργάνωσε η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Πρέβεζας, τη Δευτέρα 13-12 και ήταν αφιερωμένη στα 16 χρόνια του θεσμού της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης και των ανθρώπων που την υπηρέτησαν. Στην εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στην αίθουσα του Νομαρχιακού Συμβουλίου συμμετείχαν, εκτός του Νομάρχη κου Βασίλη Ιωάννου και του Βουλευτή και πρώην Νομάρχη κου Δημήτρη Τσουμάνη, η συντριπτική πλειοψηφία των Νομαρχιακών Συμβούλων των 16 χρόνων. Την ΕΝΑΕ εκπροσώπησε το μέλος του Δ.Σ. και Νομάρχη Τρικάλων κος Ηλίας Βλαχογιάννης, αφού ο Πρόεδρος της ΕΝΑΕ κος Δημήτρης Δράκος την τελευταία στιγμή, λόγω εκτάκτων αναγκών, δεν μπόρεσε να απουσιάσει από τον νομό του.
Σε μια ζεστή και ιδιαίτερα φορτισμένη συναισθηματικά ατμόσφαιρα, δόθηκε η δυνατότητα σε όλους τους επικεφαλής των παρατάξεων αλλά και σε απλούς Νομαρχιακούς Συμβούλους να εκφράσουν τις απόψεις των για το θεσμό της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης και την προσφορά τους και να καταθέσουν τις εμπειρίες τους από τη συμμετοχή τους στα Νομαρχιακά Συμβούλια. Ο Νομάρχης Πρέβεζας κος Βασίλης Ιωάννου στην εισαγωγική ομιλία του αφού έκανε μια ιστορική αναδρομή στην πορεία του θεσμού από τον ιδρυτικό νόμο 2218/94 μέχρι την μετεξέλιξή του σε Αιρετή Περιφέρεια, με το νόμο 3852/2010, αναφέρθηκε στις δυσκολίες και τα προβλήματα που αντιμετώπισαν όλοι οι αιρετοί του 2ου βαθμού Αυτοδιοίκησης, τονίζοντας παράλληλα ότι παρά τις όποιες αντιξοότητες η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση συνέβαλε τα μέγιστα στην Περιφερειακή Ανάπτυξη, αποτελώντας έναν καταξιωμένο θεσμό στην συνείδηση των πολιτών.
Ο κος Ιωάννου ευχαρίστησε όλους τους Νομαρχιακούς Συμβούλους για το υψηλό επίπεδο ευθύνης και συνεργασίας, ενώ χαρακτήρισε το Νομαρχιακό Συμβούλιο Πρέβεζας ένα πολιτικό εργαστήρι προβληματισμού και διαλόγου, ένα όργανο διεκδίκησης για όλα τα μικρά και μεγάλα ζητήματα που αφορούσαν το νομό.
Κλείνοντας την ομιλία του, ο κος Ιωάννου δεν παρέλειψε να ευχηθεί στους νέους αιρετούς εκπροσώπους του νομού και της Περιφέρειας Ηπείρου, καλή δύναμη και κάθε επιτυχία στο έργο τους, ελπίζοντας όπως τόνισε, η αιρετή Περιφέρεια να μην αντιμετωπιστεί από το Αθηνοκεντρικό κράτος, όπως και η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση. Μετά τους χαιρετισμούς και τις τοποθετήσεις, ακολούθησαν οι απονομές αναμνηστικών δώρων και πλακετών στους Νομάρχες και τους Νομαρχιακούς Συμβούλους, ενώ στο τέλος της εκδήλωσης τιμήθηκαν για την προσφορά τους στην οικονομική και πολιτιστική ανάπτυξη του νομού η ΛΓ’ Εφορεία Αρχαιοτήτων, η χορωδία Αρμονία, και η Μονάδα Υποκατάστασης του ΟΚΑΝΑ Πρέβεζας.
Ο κος Ιωάννου Βασίλης δήλωσε χαρακτηριστικά στην τοποθέτησή του «Κυρίες και Κύριοι,
Αγαπητοί Συνάδερφοι,
Η καθιέρωση του θεσμού της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης με το νόμο 2218/94 αποτέλεσε μια ουσιαστική τομή διοικητικής μεταρρύθμισης με ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΣΗ ΕΞΟΥΣΙΩΝ ΚΑΙ ΚΡΑΤΙΚΩΝ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΩΝ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ.
Η μεταφορά σημαντικών αρμοδιοτήτων από την ΚΡΑΤΙΚΗ ΝΟΜΑΡΧΙΑ (που αποτελούσε την ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΜΟΝΑΔΑ του αποκεντρωμένου κράτους), θεωρήθηκε ως αρχή για μια ΒΑΘΙΑ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ και μια ουσιαστική αποκέντρωση του Κεντρικού γραφειοκρατικού και αναποτελεσματικού κράτους προς την Αυτοδιοίκηση.
Σε πολλούς από εμάς δημιουργηθήκαν τότε προσδοκίες για τη σταδιακή μετάβαση στο «ΕΠΙΤΕΛΙΚΟ ΚΡΑΤΟΣ» και την ΙΣΧΥΡΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ με ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ και ΠΟΡΟΥΣ.
Γρήγορα όμως εμφανιστήκαν τα πρώτα προβλήματα, αφού:
• Οι αρμοδιότητες δεν ήταν σαφώς προσδιορισμένες, με αποτέλεσμα να υπάρχει σύγχυση και αλληλοεπικάλυψη.
• Οι πόροι, υπολείπονταν σημαντικά των υποχρεώσεων για την πλήρη άσκηση των αρμοδιοτήτων.
• Η στελέχωση των υπηρεσιών ήταν ελλιπής.
• Το Κεντρικό Κράτος, σε όλες του τις εκφάνσεις αρνιόταν πεισματικά και καθυστερούσε σημαντικά, να υλοποιήσει Κυβερνητικές αποφάσεις και να αποκεντρώσει εξουσίες.
• Ενώ δεν ήταν λίγες οι φορές που στα πρώτα χρόνια δοκιμάστηκε η αξιοπιστία του θεσμού, από αποφάσεις του Ελεγκτικού Συνεδρίου, του Συμβουλίου της Επικρατείας αλλά και από απλές γνωμοδοτήσεις Νομικών Συμβουλίων.
Η πολιτεία απέναντι σ’ αυτές τις δυσκολίες αντί ως όφειλε, να θωρακίσει θεσμικά και να υποστηρίξει οικονομικά τη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση για να επιτελέσει το ρόλο της, επέλεξε τον εύκολο δρόμο της αφαίμαξης αρμοδιοτήτων και της σταδιακής αποδυνάμωσης της.
Σε κάθε εμπόδιο που προέκυπτε, αντί να δίνεται λύση υπέρ της Αυτοδιοίκησης, οι εκάστοτε Υπουργοί Εσωτερικών φρόντιζαν επιμελώς να λειτουργούν υπέρ των Κρατικών δομών
Έτσι σημαντικές αρμοδιότητες που είχαν εκχωρηθεί στη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση επιστρέφουν στην Κρατική Διοίκηση με την ισχυροποίηση της Κρατικής Περιφέρειας, ενώ παράλληλα διάφορα Υπουργεία δημιουργούν τις δικές τους κάθετες δομές κατά νομό οδηγώντας σε περαιτέρω υποβάθμιση των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων.
Ο Δημοκρατικός Προγραμματισμός σύντομα απαξιώθηκε και η πραγματική ικανότητα άσκησης τοπικών πολιτικών για την ΑΝΑΠΤΥΞΗ από τα δημοκρατικά εκλεγμένα Νομαρχιακά Συμβούλια μεταφέρθηκε ουσιαστικά στις Διαχειριστικές Αρχές και τις Επιτροπές Παρακολούθησης
Οι αρμοδιότητες που παρέμειναν ήταν σε μεγάλο βαθμό, γραφειοκρατικού, διεκπεραιωτικού χαρακτήρα που δυσχέραναν την αποτελεσματικότητα του θεσμού και παρά τις φιλότιμες προσπάθειες των αιρετών, οι οποίοι με περιορισμένα μέσα και προσωπικό, ΠΟΛΛΕΣ ΦΟΡΕΣ ΜΑΛΙΣΤΑ ΚΑΙ ΜΕ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΚΟΣΤΟΣ ΚΑΙ ΘΥΣΙΕΣ, προσπαθούσαν να ανταποκριθούν στις προκλήσεις των καιρών, αλλά και στις αυξημένες ανάγκες των πολιτών.
Σύντομα λοιπόν η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση, παρά την ισχυρή και δημοκρατική της νομιμοποίηση, απογυμνωμένη από ουσιαστικές αρμοδιότητες χωρίς την επαρκή χρηματοδότηση, ξέφυγε από τον πραγματικό ρόλο και εκφυλίστηκε σε φορέα με συμβολικό ή και διεκδικητικό χαρακτήρα.
Σταδιακά τα όργανα της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης, οι Νομάρχες και τα Νομαρχιακά Συμβούλια έχασαν την αρχική τους αίγλη και αναζητούσαν το νέο ρόλο και την ταυτότητα τους.
Χωρίς αρμοδιότητες και ευθύνη σχεδιασμού σε βασικούς τομείς που αφορούσαν τους πολίτες όπως πχ. η Υγεία, η Παιδεία, η Πρόνοια, ο Πολιτισμός, η Προστασία του Περιβάλλοντος και των Υδάτινων Πόρων, ο έλεγχος της αγοράς, επιχειρούσαν να ασκήσουν πολιτική σε επίπεδο νομού με μοναδικά τους όπλα, την αγάπη για το νομό και την αυξημένη πολιτική τους νομιμοποίηση.
Ποιος από εμάς δεν θυμάται:
• Ότι τα περισσότερα θέματα που μας απασχολούσαν στις συνεδριάσεις των Νομαρχιακών μας Συμβουλίων ήταν οι Μ.Π.Ε., στις οποίες μάλιστα είχαμε μόνο γνωμοδοτικό χαρακτήρα(ΕΝΩ ΤΙΣ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ ΤΙΣ ΕΠΑΙΡΝΕ Ο ΕΚΑΣΤΟΤΕ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΡΧΗΣ);
• Ότι πολλές φορές τα εντεταλμένα όργανα της πολιτείας αντί να ασκούν, ως όφειλαν, μόνο έλεγχο νομιμότητας, ασκούσαν στις αποφάσεις μας ΕΛΕΓΧΟΥΣ ΣΚΟΠΙΜΟΤΗΤΑΣ;
• Ότι μπορούσαν οι εκάστοτε Περιφερειάρχες ή Υπουργοί, να μετακινούν τους υπαλλήλους μας και να αποδυναμώνουν τις ήδη υποστελεχωμένες Υπηρεσίες μας, χωρίς τη δική μας σύμφωνη γνώμη;
• Ότι για να προωθήσουμε τις προτάσεις και τις αποφάσεις των οργάνων μας, πολλές φορές έπρεπε να περιμένουμε υπομονετικά στους διαδρόμους των Περιφερειών και των Υπουργείων;
• Ότι για να αντιμετωπίσουμε σοβαρά προβλήματα και έκτακτες ανάγκες που προέκυπταν στους νομούς μας, έπρεπε να εκλιπαρούμε τους εκάστοτε Υπουργούς για να δοθούν οι αναγκαίες χρηματοδοτήσεις;
Ανέφερα ενδεικτικά μερικά παραδείγματα, για να θυμίσω σε όλους σας, πόσες δυσκολίες είχαμε να αντιμετωπίσουμε, προκειμένου να ασκήσουμε τα καθήκοντα, που μας είχαν αναθέσει με την ψήφο οι συμπολίτες μας.
Η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση όμως παρά όλα αυτά τα προβλήματα και τις αντιξοότητες, παρά τις παλινδρομήσεις και την αδυναμία του κεντρικού Κράτους να ολοκληρώσει την μεταρρύθμιση που είχε ξεκινήσει το 1994, έπαιξε σημαντικό ρόλο στη διοίκηση και την περιφερειακή ανάπτυξη της χώρας, αποτελώντας καταξιωμένο θεσμό στη συνείδηση των πολιτών.
Αξίζει να θυμίσουμε κάτι που αναγνωρίζεται από όλους ότι:
Η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση ήταν ο θεσμός που κυρίως σήκωσε στις πλάτες του ΟΛΑ τα Κοινοτικά Πλαίσια Στήριξης, συμβάλλοντας τα μέγιστα στην απορρόφηση πόρων με την κατασκευή σημαντικών έργων υποδομής στην Ελληνική Περιφέρεια.
Ποιος μπορεί να παραγνωρίσει την τεράστια προσφορά της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης στο νομό Πρέβεζας στους τομείς:
• των σχολικών υποδομών
• των εγγειοβελτιωτικών και αρδευτικών έργων
• της οδοποιίας
• των λιμενικών και αλιευτικών έργων
• στον πολιτισμό και τον αθλητισμό
• στην υγεία και την πρόνοια
για να περιοριστώ μόνο σε μερικούς από τους βασικούς τομείς που συνέβαλαν σημαντικά στην οικονομική, κοινωνική και πολιτιστική ανάπτυξη του νομού μας.
Ποιος μπορεί να αμφισβητήσει ότι με τις 248 συνεδριάσεις του Νομαρχιακού Συμβουλίου Πρέβεζας πολλές εκ των οποίων ήταν ιδιαίτερα θυελλώδεις και τις 2161 αποφάσεις μας, δεν προωθήσαμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τα συμφέροντα του νομού και των συμπολιτών μας;
Είχα την μεγάλη τιμή να υπηρετήσω από διάφορες θέσεις το θεσμό από την πρώτη ως την τελευταία ημέρα. Από τις πρώτες εκλογές της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης τον Οκτώβρη του 1994, όταν ο κ. Δράκος με συμπεριέλαβε στο ψηφοδέλτιο της ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗΣ ΝΟΜΑΡΧΙΑΣ, χωρίς όμως να εκλεγώ, αλλά παρά ταύτα παρακολουθούσα ανελλιπώς όλα τα Νομαρχιακά Συμβούλια.
Μετέπειτα στις εκλογές του 1998 με το ψηφοδέλτιο της ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΗΣ ΝΟΜΑΡΧΙΑΣ και επικεφαλής τον κ. Κατηνιώτη όπου εκτός της εκλογής μου, ως Ν.Σ. μετά από δυο χρόνια οι συνάδελφοι μου, μου ανέθεσαν την τιμητική θέση του επικεφαλής της παράταξης της μείζονος Αντιπολίτευσης. Και βεβαίως τις δυο εκλογικές αναμετρήσεις του 2002 & 2006, στις οποίες συμμετείχα ως επικεφαλής της «Δύναμης Προόδου».
Μπορώ λοιπόν με αυτή μου τη διαχρονική παρουσία στο θεσμό να τονίσω ότι το Νομαρχιακό Συμβούλιο Πρέβεζας ήταν ένα ΠΟΛΙΤΙΚΟ ΟΡΓΑΝΟ υψηλού επιπέδου και αυξημένου κύρους.
Ήταν ένα πραγματικό εργαστήρι γόνιμου προβληματισμού και διαλόγου για ΟΛΑ τα μικρά και τα μεγάλα ζητήματα που αφορούσαν το νομό και τους πολίτες.
Ήταν ένας χώρος στον οποίο σχεδιάσαμε ΜΕ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΟ ΔΙΑΛΟΓΟ το μέλλον του νομού μας.
Και σ’ αυτό είχαν όλοι οι ΝΟΜΑΡΧΙΑΚΟΙ ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ –
ΟΛΕΣ ΟΙ ΠΑΡΑΤΑΞΕΙΣ τη δικιά τους συμβολή. Ο καθένας με τις δικές του πολιτικές προτάσεις και απόψεις, με τις δικές του πολιτικές καταβολές.
Νοιώθω υποχρεωμένος να το υπενθυμίσω, ότι όλα αυτά τα χρόνια παρά τις έντονες αντιπαραθέσεις, που ενίοτε είχαν οι διάφορες παρατάξεις, στις συνεδριάσεις των οργάνων μας, υπήρχε πάντα μια πολιτική ωριμότητα και ένας βαθύς σεβασμός σε κάθε αντίθετη άποψη.
Και σ’ αυτό συνέβαλλαν όλοι οι Πρόεδροι των Νομαρχιακών Συμβουλίων.
Και πάντα, σε ότι αφορούσε, τα συμφέροντα του νομού και των συμπολιτών μας υπήρχε ένα υψηλό επίπεδο ευθύνης, συναίνεσης και συνεργασίας.
Κυρίες και Κύριοι,
Ο θεσμός της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης μετά από 16 χρόνια προσφοράς στον τόπο έκλεισε τον κύκλο του. Ένας θεσμός καταξιωμένος ιστορικά και δικαιωμένος στη λαϊκή συνείδηση.
Με το Νόμο 3852/2010 τον Βο Βαθμό Αυτοδιοίκησης αποτελούν πλέον οι Αιρετές Περιφέρειες.
Είμαι βέβαιος ότι μια καινούργια περίοδος για την Αυτοδιοίκηση ξεκινάει.
Το σχέδιο «Καλλικράτης» δημιουργεί νέες απαιτήσεις, νέες προκλήσεις και νέες προσδοκίες.
Ευχόμαστε και ελπίζουμε η Αιρετή Περιφέρεια να μην αντιμετωπιστεί από το Αθηνοκεντρικό κράτος όπως και η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση.
Από αυτό εδώ το βήμα θέλω να ευχηθώ στους νέους Αιρετούς εκπροσώπους μας και στους 2 Βαθμούς Αυτοδιοίκησης, καλή δύναμη και κάθε επιτυχία στο έργο τους, προς όφελος της ΤΟΠΙΚΗΣ και ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ.
Κυρίες και κύριοι,
Σε λίγες μέρες παραδίδουμε τη Νομαρχία Πρέβεζας, με τις υπηρεσίες μας οργανωμένες και σε πλήρη ετοιμότητα:
- χωρίς εκκρεμότητες
- χωρίς οφειλές
Μια Νομαρχία η οποία διαχειρίστηκε το σύνολο των υποθέσεων χωρίς διακρίσεις, με απόλυτη νομιμότητα και πλήρη διαφάνεια. Και είμαστε γι αυτό ιδιαίτερα περήφανοι.
Ο κύκλος της 16/χρονης πορείας της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Πρέβεζας ολοκληρώνεται.
Θέλοντας να τιμήσουμε αυτόν τον θεσμό τον οποίο όλοι εμείς υπηρετήσαμε επί σειρά ετών με ΠΑΘΟΣ, αλλά και την προσφορά του καθενός από εμάς, νοιώσαμε την υποχρέωση να διοργανώνουμε αυτή τη λιτή αλλά συνάμα συμβολική τελετή.
Και θέλω γι’ αυτό από τα βάθη της καρδιάς μου να σας ευχαριστήσω για την παρουσία σας. Να σας ευχαριστήσω γιατί ανταποκριθήκατε όλοι στην πρόσκληση μας.
Θέλω να ευχαριστήσω διπλά τον αγαπητό συνάδερφο και φίλο τον Νομάρχη Τρικάλων και μέλος του Δ.Σ. της ΕΝΑΕ τον Ηλία Βλαχογιάννη, ο οποίος παρά τα καιρικά φαινόμενα, παραβρίσκεται και τιμά με την παρουσία του τη σημερινή μας συνεδρίαση.
Ένα μεγάλο ευχαριστώ σε όλους σας.
Χρόνια Πολλά και Καλές Γιορτές»
Από το Γραφείο Τύπου της Ν.Α Πρέβεζ ας
Σε μια ζεστή και ιδιαίτερα φορτισμένη συναισθηματικά ατμόσφαιρα, δόθηκε η δυνατότητα σε όλους τους επικεφαλής των παρατάξεων αλλά και σε απλούς Νομαρχιακούς Συμβούλους να εκφράσουν τις απόψεις των για το θεσμό της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης και την προσφορά τους και να καταθέσουν τις εμπειρίες τους από τη συμμετοχή τους στα Νομαρχιακά Συμβούλια. Ο Νομάρχης Πρέβεζας κος Βασίλης Ιωάννου στην εισαγωγική ομιλία του αφού έκανε μια ιστορική αναδρομή στην πορεία του θεσμού από τον ιδρυτικό νόμο 2218/94 μέχρι την μετεξέλιξή του σε Αιρετή Περιφέρεια, με το νόμο 3852/2010, αναφέρθηκε στις δυσκολίες και τα προβλήματα που αντιμετώπισαν όλοι οι αιρετοί του 2ου βαθμού Αυτοδιοίκησης, τονίζοντας παράλληλα ότι παρά τις όποιες αντιξοότητες η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση συνέβαλε τα μέγιστα στην Περιφερειακή Ανάπτυξη, αποτελώντας έναν καταξιωμένο θεσμό στην συνείδηση των πολιτών.
Ο κος Ιωάννου ευχαρίστησε όλους τους Νομαρχιακούς Συμβούλους για το υψηλό επίπεδο ευθύνης και συνεργασίας, ενώ χαρακτήρισε το Νομαρχιακό Συμβούλιο Πρέβεζας ένα πολιτικό εργαστήρι προβληματισμού και διαλόγου, ένα όργανο διεκδίκησης για όλα τα μικρά και μεγάλα ζητήματα που αφορούσαν το νομό.
Κλείνοντας την ομιλία του, ο κος Ιωάννου δεν παρέλειψε να ευχηθεί στους νέους αιρετούς εκπροσώπους του νομού και της Περιφέρειας Ηπείρου, καλή δύναμη και κάθε επιτυχία στο έργο τους, ελπίζοντας όπως τόνισε, η αιρετή Περιφέρεια να μην αντιμετωπιστεί από το Αθηνοκεντρικό κράτος, όπως και η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση. Μετά τους χαιρετισμούς και τις τοποθετήσεις, ακολούθησαν οι απονομές αναμνηστικών δώρων και πλακετών στους Νομάρχες και τους Νομαρχιακούς Συμβούλους, ενώ στο τέλος της εκδήλωσης τιμήθηκαν για την προσφορά τους στην οικονομική και πολιτιστική ανάπτυξη του νομού η ΛΓ’ Εφορεία Αρχαιοτήτων, η χορωδία Αρμονία, και η Μονάδα Υποκατάστασης του ΟΚΑΝΑ Πρέβεζας.
Ο κος Ιωάννου Βασίλης δήλωσε χαρακτηριστικά στην τοποθέτησή του «Κυρίες και Κύριοι,
Αγαπητοί Συνάδερφοι,
Η καθιέρωση του θεσμού της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης με το νόμο 2218/94 αποτέλεσε μια ουσιαστική τομή διοικητικής μεταρρύθμισης με ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΣΗ ΕΞΟΥΣΙΩΝ ΚΑΙ ΚΡΑΤΙΚΩΝ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΩΝ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ.
Η μεταφορά σημαντικών αρμοδιοτήτων από την ΚΡΑΤΙΚΗ ΝΟΜΑΡΧΙΑ (που αποτελούσε την ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΜΟΝΑΔΑ του αποκεντρωμένου κράτους), θεωρήθηκε ως αρχή για μια ΒΑΘΙΑ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ και μια ουσιαστική αποκέντρωση του Κεντρικού γραφειοκρατικού και αναποτελεσματικού κράτους προς την Αυτοδιοίκηση.
Σε πολλούς από εμάς δημιουργηθήκαν τότε προσδοκίες για τη σταδιακή μετάβαση στο «ΕΠΙΤΕΛΙΚΟ ΚΡΑΤΟΣ» και την ΙΣΧΥΡΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ με ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ και ΠΟΡΟΥΣ.
Γρήγορα όμως εμφανιστήκαν τα πρώτα προβλήματα, αφού:
• Οι αρμοδιότητες δεν ήταν σαφώς προσδιορισμένες, με αποτέλεσμα να υπάρχει σύγχυση και αλληλοεπικάλυψη.
• Οι πόροι, υπολείπονταν σημαντικά των υποχρεώσεων για την πλήρη άσκηση των αρμοδιοτήτων.
• Η στελέχωση των υπηρεσιών ήταν ελλιπής.
• Το Κεντρικό Κράτος, σε όλες του τις εκφάνσεις αρνιόταν πεισματικά και καθυστερούσε σημαντικά, να υλοποιήσει Κυβερνητικές αποφάσεις και να αποκεντρώσει εξουσίες.
• Ενώ δεν ήταν λίγες οι φορές που στα πρώτα χρόνια δοκιμάστηκε η αξιοπιστία του θεσμού, από αποφάσεις του Ελεγκτικού Συνεδρίου, του Συμβουλίου της Επικρατείας αλλά και από απλές γνωμοδοτήσεις Νομικών Συμβουλίων.
Η πολιτεία απέναντι σ’ αυτές τις δυσκολίες αντί ως όφειλε, να θωρακίσει θεσμικά και να υποστηρίξει οικονομικά τη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση για να επιτελέσει το ρόλο της, επέλεξε τον εύκολο δρόμο της αφαίμαξης αρμοδιοτήτων και της σταδιακής αποδυνάμωσης της.
Σε κάθε εμπόδιο που προέκυπτε, αντί να δίνεται λύση υπέρ της Αυτοδιοίκησης, οι εκάστοτε Υπουργοί Εσωτερικών φρόντιζαν επιμελώς να λειτουργούν υπέρ των Κρατικών δομών
Έτσι σημαντικές αρμοδιότητες που είχαν εκχωρηθεί στη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση επιστρέφουν στην Κρατική Διοίκηση με την ισχυροποίηση της Κρατικής Περιφέρειας, ενώ παράλληλα διάφορα Υπουργεία δημιουργούν τις δικές τους κάθετες δομές κατά νομό οδηγώντας σε περαιτέρω υποβάθμιση των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων.
Ο Δημοκρατικός Προγραμματισμός σύντομα απαξιώθηκε και η πραγματική ικανότητα άσκησης τοπικών πολιτικών για την ΑΝΑΠΤΥΞΗ από τα δημοκρατικά εκλεγμένα Νομαρχιακά Συμβούλια μεταφέρθηκε ουσιαστικά στις Διαχειριστικές Αρχές και τις Επιτροπές Παρακολούθησης
Οι αρμοδιότητες που παρέμειναν ήταν σε μεγάλο βαθμό, γραφειοκρατικού, διεκπεραιωτικού χαρακτήρα που δυσχέραναν την αποτελεσματικότητα του θεσμού και παρά τις φιλότιμες προσπάθειες των αιρετών, οι οποίοι με περιορισμένα μέσα και προσωπικό, ΠΟΛΛΕΣ ΦΟΡΕΣ ΜΑΛΙΣΤΑ ΚΑΙ ΜΕ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΚΟΣΤΟΣ ΚΑΙ ΘΥΣΙΕΣ, προσπαθούσαν να ανταποκριθούν στις προκλήσεις των καιρών, αλλά και στις αυξημένες ανάγκες των πολιτών.
Σύντομα λοιπόν η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση, παρά την ισχυρή και δημοκρατική της νομιμοποίηση, απογυμνωμένη από ουσιαστικές αρμοδιότητες χωρίς την επαρκή χρηματοδότηση, ξέφυγε από τον πραγματικό ρόλο και εκφυλίστηκε σε φορέα με συμβολικό ή και διεκδικητικό χαρακτήρα.
Σταδιακά τα όργανα της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης, οι Νομάρχες και τα Νομαρχιακά Συμβούλια έχασαν την αρχική τους αίγλη και αναζητούσαν το νέο ρόλο και την ταυτότητα τους.
Χωρίς αρμοδιότητες και ευθύνη σχεδιασμού σε βασικούς τομείς που αφορούσαν τους πολίτες όπως πχ. η Υγεία, η Παιδεία, η Πρόνοια, ο Πολιτισμός, η Προστασία του Περιβάλλοντος και των Υδάτινων Πόρων, ο έλεγχος της αγοράς, επιχειρούσαν να ασκήσουν πολιτική σε επίπεδο νομού με μοναδικά τους όπλα, την αγάπη για το νομό και την αυξημένη πολιτική τους νομιμοποίηση.
Ποιος από εμάς δεν θυμάται:
• Ότι τα περισσότερα θέματα που μας απασχολούσαν στις συνεδριάσεις των Νομαρχιακών μας Συμβουλίων ήταν οι Μ.Π.Ε., στις οποίες μάλιστα είχαμε μόνο γνωμοδοτικό χαρακτήρα(ΕΝΩ ΤΙΣ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ ΤΙΣ ΕΠΑΙΡΝΕ Ο ΕΚΑΣΤΟΤΕ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΡΧΗΣ);
• Ότι πολλές φορές τα εντεταλμένα όργανα της πολιτείας αντί να ασκούν, ως όφειλαν, μόνο έλεγχο νομιμότητας, ασκούσαν στις αποφάσεις μας ΕΛΕΓΧΟΥΣ ΣΚΟΠΙΜΟΤΗΤΑΣ;
• Ότι μπορούσαν οι εκάστοτε Περιφερειάρχες ή Υπουργοί, να μετακινούν τους υπαλλήλους μας και να αποδυναμώνουν τις ήδη υποστελεχωμένες Υπηρεσίες μας, χωρίς τη δική μας σύμφωνη γνώμη;
• Ότι για να προωθήσουμε τις προτάσεις και τις αποφάσεις των οργάνων μας, πολλές φορές έπρεπε να περιμένουμε υπομονετικά στους διαδρόμους των Περιφερειών και των Υπουργείων;
• Ότι για να αντιμετωπίσουμε σοβαρά προβλήματα και έκτακτες ανάγκες που προέκυπταν στους νομούς μας, έπρεπε να εκλιπαρούμε τους εκάστοτε Υπουργούς για να δοθούν οι αναγκαίες χρηματοδοτήσεις;
Ανέφερα ενδεικτικά μερικά παραδείγματα, για να θυμίσω σε όλους σας, πόσες δυσκολίες είχαμε να αντιμετωπίσουμε, προκειμένου να ασκήσουμε τα καθήκοντα, που μας είχαν αναθέσει με την ψήφο οι συμπολίτες μας.
Η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση όμως παρά όλα αυτά τα προβλήματα και τις αντιξοότητες, παρά τις παλινδρομήσεις και την αδυναμία του κεντρικού Κράτους να ολοκληρώσει την μεταρρύθμιση που είχε ξεκινήσει το 1994, έπαιξε σημαντικό ρόλο στη διοίκηση και την περιφερειακή ανάπτυξη της χώρας, αποτελώντας καταξιωμένο θεσμό στη συνείδηση των πολιτών.
Αξίζει να θυμίσουμε κάτι που αναγνωρίζεται από όλους ότι:
Η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση ήταν ο θεσμός που κυρίως σήκωσε στις πλάτες του ΟΛΑ τα Κοινοτικά Πλαίσια Στήριξης, συμβάλλοντας τα μέγιστα στην απορρόφηση πόρων με την κατασκευή σημαντικών έργων υποδομής στην Ελληνική Περιφέρεια.
Ποιος μπορεί να παραγνωρίσει την τεράστια προσφορά της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης στο νομό Πρέβεζας στους τομείς:
• των σχολικών υποδομών
• των εγγειοβελτιωτικών και αρδευτικών έργων
• της οδοποιίας
• των λιμενικών και αλιευτικών έργων
• στον πολιτισμό και τον αθλητισμό
• στην υγεία και την πρόνοια
για να περιοριστώ μόνο σε μερικούς από τους βασικούς τομείς που συνέβαλαν σημαντικά στην οικονομική, κοινωνική και πολιτιστική ανάπτυξη του νομού μας.
Ποιος μπορεί να αμφισβητήσει ότι με τις 248 συνεδριάσεις του Νομαρχιακού Συμβουλίου Πρέβεζας πολλές εκ των οποίων ήταν ιδιαίτερα θυελλώδεις και τις 2161 αποφάσεις μας, δεν προωθήσαμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τα συμφέροντα του νομού και των συμπολιτών μας;
Είχα την μεγάλη τιμή να υπηρετήσω από διάφορες θέσεις το θεσμό από την πρώτη ως την τελευταία ημέρα. Από τις πρώτες εκλογές της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης τον Οκτώβρη του 1994, όταν ο κ. Δράκος με συμπεριέλαβε στο ψηφοδέλτιο της ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗΣ ΝΟΜΑΡΧΙΑΣ, χωρίς όμως να εκλεγώ, αλλά παρά ταύτα παρακολουθούσα ανελλιπώς όλα τα Νομαρχιακά Συμβούλια.
Μετέπειτα στις εκλογές του 1998 με το ψηφοδέλτιο της ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΗΣ ΝΟΜΑΡΧΙΑΣ και επικεφαλής τον κ. Κατηνιώτη όπου εκτός της εκλογής μου, ως Ν.Σ. μετά από δυο χρόνια οι συνάδελφοι μου, μου ανέθεσαν την τιμητική θέση του επικεφαλής της παράταξης της μείζονος Αντιπολίτευσης. Και βεβαίως τις δυο εκλογικές αναμετρήσεις του 2002 & 2006, στις οποίες συμμετείχα ως επικεφαλής της «Δύναμης Προόδου».
Μπορώ λοιπόν με αυτή μου τη διαχρονική παρουσία στο θεσμό να τονίσω ότι το Νομαρχιακό Συμβούλιο Πρέβεζας ήταν ένα ΠΟΛΙΤΙΚΟ ΟΡΓΑΝΟ υψηλού επιπέδου και αυξημένου κύρους.
Ήταν ένα πραγματικό εργαστήρι γόνιμου προβληματισμού και διαλόγου για ΟΛΑ τα μικρά και τα μεγάλα ζητήματα που αφορούσαν το νομό και τους πολίτες.
Ήταν ένας χώρος στον οποίο σχεδιάσαμε ΜΕ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΟ ΔΙΑΛΟΓΟ το μέλλον του νομού μας.
Και σ’ αυτό είχαν όλοι οι ΝΟΜΑΡΧΙΑΚΟΙ ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ –
ΟΛΕΣ ΟΙ ΠΑΡΑΤΑΞΕΙΣ τη δικιά τους συμβολή. Ο καθένας με τις δικές του πολιτικές προτάσεις και απόψεις, με τις δικές του πολιτικές καταβολές.
Νοιώθω υποχρεωμένος να το υπενθυμίσω, ότι όλα αυτά τα χρόνια παρά τις έντονες αντιπαραθέσεις, που ενίοτε είχαν οι διάφορες παρατάξεις, στις συνεδριάσεις των οργάνων μας, υπήρχε πάντα μια πολιτική ωριμότητα και ένας βαθύς σεβασμός σε κάθε αντίθετη άποψη.
Και σ’ αυτό συνέβαλλαν όλοι οι Πρόεδροι των Νομαρχιακών Συμβουλίων.
Και πάντα, σε ότι αφορούσε, τα συμφέροντα του νομού και των συμπολιτών μας υπήρχε ένα υψηλό επίπεδο ευθύνης, συναίνεσης και συνεργασίας.
Κυρίες και Κύριοι,
Ο θεσμός της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης μετά από 16 χρόνια προσφοράς στον τόπο έκλεισε τον κύκλο του. Ένας θεσμός καταξιωμένος ιστορικά και δικαιωμένος στη λαϊκή συνείδηση.
Με το Νόμο 3852/2010 τον Βο Βαθμό Αυτοδιοίκησης αποτελούν πλέον οι Αιρετές Περιφέρειες.
Είμαι βέβαιος ότι μια καινούργια περίοδος για την Αυτοδιοίκηση ξεκινάει.
Το σχέδιο «Καλλικράτης» δημιουργεί νέες απαιτήσεις, νέες προκλήσεις και νέες προσδοκίες.
Ευχόμαστε και ελπίζουμε η Αιρετή Περιφέρεια να μην αντιμετωπιστεί από το Αθηνοκεντρικό κράτος όπως και η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση.
Από αυτό εδώ το βήμα θέλω να ευχηθώ στους νέους Αιρετούς εκπροσώπους μας και στους 2 Βαθμούς Αυτοδιοίκησης, καλή δύναμη και κάθε επιτυχία στο έργο τους, προς όφελος της ΤΟΠΙΚΗΣ και ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ.
Κυρίες και κύριοι,
Σε λίγες μέρες παραδίδουμε τη Νομαρχία Πρέβεζας, με τις υπηρεσίες μας οργανωμένες και σε πλήρη ετοιμότητα:
- χωρίς εκκρεμότητες
- χωρίς οφειλές
Μια Νομαρχία η οποία διαχειρίστηκε το σύνολο των υποθέσεων χωρίς διακρίσεις, με απόλυτη νομιμότητα και πλήρη διαφάνεια. Και είμαστε γι αυτό ιδιαίτερα περήφανοι.
Ο κύκλος της 16/χρονης πορείας της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Πρέβεζας ολοκληρώνεται.
Θέλοντας να τιμήσουμε αυτόν τον θεσμό τον οποίο όλοι εμείς υπηρετήσαμε επί σειρά ετών με ΠΑΘΟΣ, αλλά και την προσφορά του καθενός από εμάς, νοιώσαμε την υποχρέωση να διοργανώνουμε αυτή τη λιτή αλλά συνάμα συμβολική τελετή.
Και θέλω γι’ αυτό από τα βάθη της καρδιάς μου να σας ευχαριστήσω για την παρουσία σας. Να σας ευχαριστήσω γιατί ανταποκριθήκατε όλοι στην πρόσκληση μας.
Θέλω να ευχαριστήσω διπλά τον αγαπητό συνάδερφο και φίλο τον Νομάρχη Τρικάλων και μέλος του Δ.Σ. της ΕΝΑΕ τον Ηλία Βλαχογιάννη, ο οποίος παρά τα καιρικά φαινόμενα, παραβρίσκεται και τιμά με την παρουσία του τη σημερινή μας συνεδρίαση.
Ένα μεγάλο ευχαριστώ σε όλους σας.
Χρόνια Πολλά και Καλές Γιορτές»
Από το Γραφείο Τύπου της Ν.Α Πρέβεζ ας
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου