Δευτέρα 2 Μαΐου 2011

Αποτελέσματα έρευνας για τις συλλογικές αποζημιώσεις καταναλωτών.



Χαράτσια κινητής τηλεφωνίας

Η εταιρία κινητής τηλεφωνίας, με την οποία είμαστε συμβεβλημένοι, ξαφνικά, αποφασίζει να αυξήσει το χρόνο ελάχιστης χρέωσης, από 30 δευτερόλεπτα, σε 45 δευτερόλεπτα. Η ενημέρωσή μας δε γίνεται, σωστά και η Ε.Ε.Τ.Τ. επιβάλλει πρόστιμο, στην εταιρία. Όμως, εμείς συνεχίζουμε να πληρώνουμε την ελάχιστη χρέωση των 45 δευτερολέπτων. Έχουμε υπολογίσει ότι, κάθε μήνα, αυτή η πρακτική μας κοστίζει περίπου 10 ευρώ. Πώς θα πάρουμε τα χρήματα μας, πίσω;









Ήχοι κλήσης από χρυσάφι

Ο 12χρονος γιος μας κατέβασε έναν ήχο κλήσης, για το κινητό του τηλέφωνο, αφού συνεννοήθηκε μαζί μας. Μετά από λίγο, αντιλαμβανόμαστε ότι ο λογαριασμός του κινητού μας έχει αυξηθεί πολύ. Ανακαλύπτουμε ότι, ενώ εμείς νομίσαμε ότι αγοράσαμε έναν ήχο κλήσης, παραπλανηθήκαμε και γίναμε συνδρομητές μιας εταιρίας, που πουλούσε ήχους κλήσης. Η σύμβαση διαρκεί ένα χρόνο και κάθε εβδομάδα εμείς λαμβάνουμε οχτώ νέους ήχους κλήσης (που δε θέλουμε), με χρέωση 2 ευρώ το μήνυμα. Μέχρι να διακόψουμε τη σύμβαση, έχουμε, ήδη, χρεωθεί, με 130 ευρώ. Μαθαίνουμε, από τα Μ.Μ.Ε., ότι πολλοί καταναλωτές έχουν πέσει θύματα αυτής της εταιρίας και ότι ο Συνήγορος του Καταναλωτή έχει χαρακτηρίσει τις πρακτικές αυτές παραπλανητικές. Όμως, εμείς πώς θα αποζημιωθούμε;

Εδώ και χρόνια, οι Ενώσεις Καταναλωτών της Ευρώπης ζητούμε να θεσμοθετηθεί η συλλογική αποζημίωση των καταναλωτών, δηλαδή μία διαδικασία, ενώπιον των δικαστηρίων, στα οποία θα προσφεύγουν πολλοί καταναλωτές, μαζί, που έχουν υποστεί ζημιά, από μία επιχείρηση.

Η απόφαση των δικαστηρίων, εφόσον δικαιώσει τους καταναλωτές, θα έχει, ως αποτέλεσμα, την αποζημίωση των καταναλωτών, δηλαδή την καταβολή, σε αυτούς, από την επιχείρηση κάποιας χρηματικής αποζημίωσης ή κάποιου άλλου αντισταθμιστικού οφέλους. Επίσης, η απόφαση αυτή θα καλύπτει όλους τους καταναλωτές, που θα μπορούν να αποδείξουν ότι υπέστησαν αυτή τη ζημία, από την εταιρία.

Μέχρι σήμερα, οι συλλογικές προσφυγές, που μπορούν να υποβάλλουν οι καταναλωτές (συνήθως μέσω των Ενώσεών τους), έχουν, ως αποτέλεσμα, να σταματά κάποια καταχρηστική πρακτική επιχείρησης και να επιδικάζεται μια αποζημίωση, η οποία καταβάλλεται, στην Οργάνωση των Καταναλωτών και στο Δημόσιο, που διαθέτει αυτά τα χρήματα, για δράσεις, υπέρ των καταναλωτών. Όσοι, όμως, καταναλωτές έχουν υποστεί ζημία, από καταχρηστική πρακτική κάποιας π.χ. τράπεζας δεν αποζημιώνονται, αμέσως, παρά μόνο αφού στραφούν, ατομικά, κατά της επιχείρησης, που τους προκάλεσε το πρόβλημα.

Πριν από δύο και πλέον χρόνια, ξεκίνησε η συζήτηση, στην Ευρώπη, για τις συλλογικές αποζημιώσεις των καταναλωτών. Η αντίδραση της βιομηχανίας ήταν σφοδρή. Η προσπάθειά της, να μη θεσμοθετηθεί αυτό το εργαλείο, για την προστασία των καταναλωτών, φαίνεται ότι απέδωσε. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή άρχισε να υποχωρεί, να καταθέτει αντιφατικές προτάσεις, να κάνει ένα βήμα εμπρός και δύο πίσω. Ας θυμηθούμε τις δηλώσεις της Αντιπροέδρου της Ε.Ε. κ. Β. Ρέντινγκ, η οποία, κυριολεκτικά «καπελώνοντας» τους συναρμόδιους, για τα θέμα αυτό, Επιτρόπους κ. Χ. Αλμούνια και κ. Τζ. Ντάλι, ανακοίνωσε, τον περασμένο Νοέμβριο, ότι «παγώνει» τις συζητήσεις, για τις συλλογικές αποζημιώσεις των καταναλωτών.

Φυσικά, αυτό ήθελε η βιομηχανία. Μετά από πολλές πιέσεις και διαμαρτυρίες των Ενώσεων Καταναλωτών, υπό την καθοδήγηση της BEUC (Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Ενώσεων Καταναλωτών), το θέμα ξαναήρθε, στην επικαιρότητα, όταν, στις 4 Φεβρουαρίου 2011, η Ε.Ε. ξεκίνησε, πάλι, διαβούλευση, για το θέμα αυτό. Και πάλι, η αντίσταση της βιομηχανίας είναι τεράστια.

Για να πείσουμε την Ε.Ε. ότι πρέπει να αντισταθεί, στις απαιτήσεις και στις αρνήσεις της βιομηχανίας, χρειαζόμαστε στοιχεία. Έτσι, κάναμε μία έρευνα, μέσω της ιστοσελίδας μας, για να διαπιστώσουμε, αν οι καταναλωτές πιστεύουν ότι χρειάζονται αυτό το εργαλείο και αν θα το χρησιμοποιήσουν, εφόσον θεσμοθετηθεί.


Τα αποτελέσματα της έρευνάς μας είναι:

Στην έρευνα, έλαβαν μέρος 392 καταναλωτές:

 78,40% απάντησαν ότι δε θα προσέφευγαν, μόνοι τους, στα δικαστήρια για να αποζημιωθούν, αν τους συνέβαινε κάποιο πρόβλημα, όπως αυτά που περιγράφονται παραπάνω.
 17,90% απάντησαν ότι πιθανόν να προσέφευγαν μόνοι, στα δικαστήρια.
 Μόνον 3,70% απάντησαν ότι σίγουρα θα προσέφευγαν στα δικαστήρια.
 96,30% των καταναλωτών απάντησαν ότι θα συμμετείχαν σε μία συλλογική προσφυγή, μέσω μιας Ένωσης Καταναλωτών, για να αποζημιωθούν.
 Μόνο 3,70% των καταναλωτών απάντησαν ότι δε θα συμμετείχαν σε μία συλλογική προσφυγή, για να αποζημιωθούν..

Τα αποτελέσματα της έρευνας αποδεικνύουν την ανάγκη της θεσμοθέτησης, σε Ευρωπαϊκό επίπεδο, των συλλογικών αποζημιώσεων καταναλωτών. Το ΚΕ.Π.ΚΑ., απέστειλε τα αποτελέσματα, στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ζητώντας να προχωρήσει η σχετική νομοθεσία.

Το ΚΕ.Π.ΚΑ. πιστεύει ότι οι συλλογικές αποζημιώσεις των καταναλωτών είναι ένα εργαλείο απαραίτητο, για να τεθεί η βιομηχανία, προ των ευθυνών της και να μάθει να σέβεται τα δικαιώματά μας.





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου