Τη συνέχιση των κινητοποιήσεών τους, που συμπληρώνουν 13 μέρες, αποφάσισαν με συντριπτική πλειοψηφία οι 96 πρόεδροι των Ομοσπονδιών από όλη την Ελλάδα, των Ιδιοκτητών Φορτηγών και Βυτιοφόρων Δημόσιας Χρήσης. Έντονες οι διαμαρτυρίες από τον εμπορικό κόσμο, την ίδια στιγμή που τα προβλήματα ανεφοδιασμού των νησιών και των Κυκλάδων πολλαπλασιάζονται.
Στη διάρκεια της Μαραθώνιας Γενικής Συνέλευσης που κράτησε πάνω από 6 ώρες οι πρόεδροι των Ομοσπονδιών, εκφράζοντας τα μέλη τους, ψήφισαν με 76 ψήφους υπέρ, 6 κατά και 14 λευκά, τη συνέχιση των κινητοποιήσεων, χωρίς ωστόσο να προσδιορίσουν τη μορφή τους.
Της ψηφοφορίας προηγήθηκε ομιλία του προέδρου της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας κ. Γιώργου Τζωρτζάτου, ο οποίος έκανε μια σύντομη αναφορά περιγράφοντας την κατάσταση όπως έχει σήμερα, αλλά και τις προτάσεις που έκανε ο εμπορικός και επιχειρηματικός κόσμος, αλλά δεν πρότεινε ο ίδιος τη στάση που πρέπει να κρατήσει ο κλάδος, δηλαδή δεν τάχθηκε ούτε υπέρ ούτε κατά της συνέχισης των κινητοποιήσεων. Κάλεσε, όμως, όλους τους προέδρους που παρευρίσκονταν στη Γενική Συνέλευση να αποδεχθούν και να συμμορφωθούν με το όποιο αποτέλεσμα προκύψει από την κάλπη.
Την ίδια ώρα ο επιχειρηματικός και εμπορικός κόσμος, που αντιμετωπίζει σοβαρότατα προβλήματα, αφήνει να εννοηθεί ότι θα προσφύγει στη δικαιοσύνη κατά των μεταφορέων.
«Η περίοδος της ανοχής τελείωσε»
Από την πλευρά της η κυβέρνηση διαμήνυσε, εμμέσως πλην σαφώς, ότι η περίοδος της ανοχής τελειώνει απόψε και ότι θα κινητοποιήσει όλους τους μηχανισμούς που διαθέτει για να αποκατασταθεί η ομαλή τροφοδοσία της αγοράς.
Μιλώντας σε τηλεοπτικό σταθμό, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος κ. Πεταλωτής, επανέλαβε ότι η κυβέρνηση εξήντλησε κάθε περιθώριο, τόνισε ότι ακόμη και στο θέμα της περαίωσης υπάρχει ειδική φορολογική ρύθμιση για τους μεταφορείς και αποκάλυψε ότι είναι έτοιμη η Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου, με την οποία θα επιτρέπεται φορτηγά Ιδιωτικής Χρήσης να εκτελούν και το έργο των Δημοσίων Μεταφορών.
Προβλήματα στην αγορά
Το κλίμα στην αγορά από τη συνεχιζόμενη απεργία των κλάδων επιδεινώνεται διαρκώς, καθώς οι ελλείψεις προϊόντων είναι πλέον εμφανείς και η δημόσια υγεία μπαίνει σε κίνδυνο σε περιοχές της χώρας, όπου δεν υπάρχει αποχετευτικό δίκτυο.
Ο πρόεδρος της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου (ΕΣΕΕ), Βασίλης Κορκίδης τόνισε ότι τα προβλήματα πολλαπλασιάζονται καθώς στα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης, παραμένουν καθηλωμένα περισσότερα από 10 χιλ. κοντέινερ και πλέον δεν υπάρχει άλλος χώρος για να ξεφορτώσουν τα πλοία. «Αυτό μας βάζει σε άλλες περιπέτειες, μας αναγκάζει να πάμε σε άλλα λιμάνια της περιοχής και να ξεφορτώσουμε εκεί, ανεβάζοντας το κόστος της μεταφοράς», σημειώνει.
Σύμφωνα με τον ίδιο, είναι πλέον σοβαρά τα προβλήματα ανεφοδιασμού των ελληνικών νησιών και κυρίως των Κυκλάδων, όπου οι ελλείψεις σε βασικά προϊόντα, όπως γάλα και νερό, είναι μεγάλες. Προβλήματα αντιστοίχως εντοπίζονται και στην Κρήτη, όπου μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες αντιμετωπίζουν έλλειψη αγαθών για την εξυπηρέτηση των τουριστών.
«Η αγορά εφοδιάζεται με το σταγονόμετρο», επισημαίνει ο κ. Κορκίδης κάνοντας, παράλληλα, λόγο για «ορατό κίνδυνο κερδοσκοπικών φαινομένων», εξαιτίας των συνεχιζόμενων κινητοποιήσεων, και συνιστώντας «ψυχραιμία προς όλες τις πλευρές».
Ελαφρώς καλύτερη δείχνει η κατάσταση στις αλυσίδες των μεγάλων σουπέρ μάρκετ, κι αυτό γιατί -όπως εξηγεί ο Νίκος Βερόπουλος, πρόεδρος της ομώνυμης αλυσίδας, τα μεγάλα καταστήματα διαθέτουν δικό τους στόλο φορτηγών και αποθήκες, οπότε και ο εφοδιασμός τους γίνεται ομαλά, χωρίς να παρατηρούνται ελλείψεις. Ωστόσο, σημείωσε ότι τα εκπτωτικά σούπερ μάρκετ, που χρησιμοποιούν για τις μεταφορές τα φορτηγά δημόσιας χρήσης, αντιμετωπίζουν προβλήματα με ελλείψεις προϊόντων.
Ο γενικός διευθυντής του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Λιανικής Πώλησης Ελλάδος (ΣΕΛΠΕ), Αντώνιος Ζαΐρης, τόνισε ότι «η κατάσταση στην αγορά τείνει να εξελιχθεί εκτός ελέγχου, εξαιτίας της μεσοσταθμικής μείωσης των πωλήσεων κατά 15% και αν προστεθεί και η πτώση των πωλήσεων κατά 15%, εξαιτίας της κρίσης, τότε μιλάμε για μια συνολική ζημιά της τάξης του 30%».
Είπε ακόμη ότι οι επιχειρήσεις καταβάλλουν προσπάθειες να αντιστραφεί το κλίμα που έχει δημιουργήσει η κρίση και να ανέβει η ψυχολογία των καταναλωτών, προσκαλώντας τους να επισκεφθούν τα καταστήματα και προσφέροντας προϊόντα σε καλές τιμές. Ωστόσο, συμπλήρωσε ότι οι καταναλωτές βγαίνουν στην αγορά και αντικρίζουν μισοάδεια, ή άδεια ράφια.
«Από την κινητοποίηση των ιδιοκτητών φορτηγών και βυτιοφόρων ζημιώνονται οι πολίτες και όχι η κυβέρνηση», τόνισε ο κ. Ζαΐρης.
Προβλήματα δεν αντιμετωπίζει μόνο η αγορά, αλλά και οι πολίτες πολλών περιοχών της Αττικής και γενικότερα της χώρας, που δεν διαθέτουν αποχετευτικό δίκτυο, καθώς εξαιτίας της απεργίας των βυτιοφόρων, έχουν ξεχειλίσει τα βοθρολύματα.
Στην Αττική το πρόβλημα εντοπίζεται κυρίως στα Μεσόγεια, όπου πολλοί κάτοικοι, αφού δεν έχουν άλλον τρόπο να αδειάσουν τους βόθρους, τους αδειάζουν με αντλίες σε χωράφια και δρόμους. Στις περιπτώσεις, που κάτι τέτοιο δεν είναι εφικτό, το περιεχόμενο των φορτωμένων βόθρων ξεχύνεται από ανεξέλεγκτα στους δρόμους.
Σε πολλούς δήμους έχουν τεθεί σε επιφυλακή τα δημοτικά βυτιοφόρα, τα οποία όμως δεν επαρκούν.
Σε αδιέξοδο και οι εμπορικοί αντιπρόσωποι
«Οι κινητοποιήσεις των μεταφορέων έχουν ήδη σημαντικές επιπτώσεις στη διακίνηση των εμπορευμάτων καθώς αυτά παραμένουν εγκλωβισμένα μέσα στα εμπορευματοκιβώτια (containers) στις αποθήκες των λιμανιών. Ήδη υπάρχουν μεγάλες ελλείψεις στην τροφοδοσία της αγοράς. Επιπλέον η δέσμευση των προϊόντων δημιουργεί επιπλέον έξοδα καθώς το κόστος αποθήκευσης και η δέσμευση των προϊόντων επιβαρύνουν τον τελικό καταναλωτή».
Αυτό ανέφερε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εμπορικών Αντιπροσώπων και Διανομέων Αθηνών κ. Ι. Παπαγεωργάκης επισημαίνοντας ότι ο κλάδος των εμπορικών αντιπροσώπων έχει περιέλθει σε οικονομικό αδιέξοδο «καθώς οι κινητοποιήσεις δίνουν ακόμα ένα πλήγμα στο εμπόριο, εισαγωγικό και εξαγωγικό, γεγονός που δεν αποκλείει το ενδεχόμενο να οδηγηθούν ακόμα περισσότερες μικρομεσαίες επιχειρήσεις σε αναστολή της δραστηριότητάς τους».
Ειδικότερα, τονίζει ο κ. Παπαγεωργάκης, την περίοδο της οικονομικής κρίσης που διανύει η χώρα οι μεταφορείς θα πρέπει να υπολογίσουν τις αρνητικές συνέπειες που θα έχουν για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και το κοινωνικό σύνολο οι κινητοποιήσεις και να επιδιώξουν λύσεις που θα στηρίζονται στο διάλογο και τη συναίνεση.
Στη διάρκεια της Μαραθώνιας Γενικής Συνέλευσης που κράτησε πάνω από 6 ώρες οι πρόεδροι των Ομοσπονδιών, εκφράζοντας τα μέλη τους, ψήφισαν με 76 ψήφους υπέρ, 6 κατά και 14 λευκά, τη συνέχιση των κινητοποιήσεων, χωρίς ωστόσο να προσδιορίσουν τη μορφή τους.
Της ψηφοφορίας προηγήθηκε ομιλία του προέδρου της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας κ. Γιώργου Τζωρτζάτου, ο οποίος έκανε μια σύντομη αναφορά περιγράφοντας την κατάσταση όπως έχει σήμερα, αλλά και τις προτάσεις που έκανε ο εμπορικός και επιχειρηματικός κόσμος, αλλά δεν πρότεινε ο ίδιος τη στάση που πρέπει να κρατήσει ο κλάδος, δηλαδή δεν τάχθηκε ούτε υπέρ ούτε κατά της συνέχισης των κινητοποιήσεων. Κάλεσε, όμως, όλους τους προέδρους που παρευρίσκονταν στη Γενική Συνέλευση να αποδεχθούν και να συμμορφωθούν με το όποιο αποτέλεσμα προκύψει από την κάλπη.
Την ίδια ώρα ο επιχειρηματικός και εμπορικός κόσμος, που αντιμετωπίζει σοβαρότατα προβλήματα, αφήνει να εννοηθεί ότι θα προσφύγει στη δικαιοσύνη κατά των μεταφορέων.
«Η περίοδος της ανοχής τελείωσε»
Από την πλευρά της η κυβέρνηση διαμήνυσε, εμμέσως πλην σαφώς, ότι η περίοδος της ανοχής τελειώνει απόψε και ότι θα κινητοποιήσει όλους τους μηχανισμούς που διαθέτει για να αποκατασταθεί η ομαλή τροφοδοσία της αγοράς.
Μιλώντας σε τηλεοπτικό σταθμό, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος κ. Πεταλωτής, επανέλαβε ότι η κυβέρνηση εξήντλησε κάθε περιθώριο, τόνισε ότι ακόμη και στο θέμα της περαίωσης υπάρχει ειδική φορολογική ρύθμιση για τους μεταφορείς και αποκάλυψε ότι είναι έτοιμη η Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου, με την οποία θα επιτρέπεται φορτηγά Ιδιωτικής Χρήσης να εκτελούν και το έργο των Δημοσίων Μεταφορών.
Προβλήματα στην αγορά
Το κλίμα στην αγορά από τη συνεχιζόμενη απεργία των κλάδων επιδεινώνεται διαρκώς, καθώς οι ελλείψεις προϊόντων είναι πλέον εμφανείς και η δημόσια υγεία μπαίνει σε κίνδυνο σε περιοχές της χώρας, όπου δεν υπάρχει αποχετευτικό δίκτυο.
Ο πρόεδρος της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου (ΕΣΕΕ), Βασίλης Κορκίδης τόνισε ότι τα προβλήματα πολλαπλασιάζονται καθώς στα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης, παραμένουν καθηλωμένα περισσότερα από 10 χιλ. κοντέινερ και πλέον δεν υπάρχει άλλος χώρος για να ξεφορτώσουν τα πλοία. «Αυτό μας βάζει σε άλλες περιπέτειες, μας αναγκάζει να πάμε σε άλλα λιμάνια της περιοχής και να ξεφορτώσουμε εκεί, ανεβάζοντας το κόστος της μεταφοράς», σημειώνει.
Σύμφωνα με τον ίδιο, είναι πλέον σοβαρά τα προβλήματα ανεφοδιασμού των ελληνικών νησιών και κυρίως των Κυκλάδων, όπου οι ελλείψεις σε βασικά προϊόντα, όπως γάλα και νερό, είναι μεγάλες. Προβλήματα αντιστοίχως εντοπίζονται και στην Κρήτη, όπου μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες αντιμετωπίζουν έλλειψη αγαθών για την εξυπηρέτηση των τουριστών.
«Η αγορά εφοδιάζεται με το σταγονόμετρο», επισημαίνει ο κ. Κορκίδης κάνοντας, παράλληλα, λόγο για «ορατό κίνδυνο κερδοσκοπικών φαινομένων», εξαιτίας των συνεχιζόμενων κινητοποιήσεων, και συνιστώντας «ψυχραιμία προς όλες τις πλευρές».
Ελαφρώς καλύτερη δείχνει η κατάσταση στις αλυσίδες των μεγάλων σουπέρ μάρκετ, κι αυτό γιατί -όπως εξηγεί ο Νίκος Βερόπουλος, πρόεδρος της ομώνυμης αλυσίδας, τα μεγάλα καταστήματα διαθέτουν δικό τους στόλο φορτηγών και αποθήκες, οπότε και ο εφοδιασμός τους γίνεται ομαλά, χωρίς να παρατηρούνται ελλείψεις. Ωστόσο, σημείωσε ότι τα εκπτωτικά σούπερ μάρκετ, που χρησιμοποιούν για τις μεταφορές τα φορτηγά δημόσιας χρήσης, αντιμετωπίζουν προβλήματα με ελλείψεις προϊόντων.
Ο γενικός διευθυντής του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Λιανικής Πώλησης Ελλάδος (ΣΕΛΠΕ), Αντώνιος Ζαΐρης, τόνισε ότι «η κατάσταση στην αγορά τείνει να εξελιχθεί εκτός ελέγχου, εξαιτίας της μεσοσταθμικής μείωσης των πωλήσεων κατά 15% και αν προστεθεί και η πτώση των πωλήσεων κατά 15%, εξαιτίας της κρίσης, τότε μιλάμε για μια συνολική ζημιά της τάξης του 30%».
Είπε ακόμη ότι οι επιχειρήσεις καταβάλλουν προσπάθειες να αντιστραφεί το κλίμα που έχει δημιουργήσει η κρίση και να ανέβει η ψυχολογία των καταναλωτών, προσκαλώντας τους να επισκεφθούν τα καταστήματα και προσφέροντας προϊόντα σε καλές τιμές. Ωστόσο, συμπλήρωσε ότι οι καταναλωτές βγαίνουν στην αγορά και αντικρίζουν μισοάδεια, ή άδεια ράφια.
«Από την κινητοποίηση των ιδιοκτητών φορτηγών και βυτιοφόρων ζημιώνονται οι πολίτες και όχι η κυβέρνηση», τόνισε ο κ. Ζαΐρης.
Προβλήματα δεν αντιμετωπίζει μόνο η αγορά, αλλά και οι πολίτες πολλών περιοχών της Αττικής και γενικότερα της χώρας, που δεν διαθέτουν αποχετευτικό δίκτυο, καθώς εξαιτίας της απεργίας των βυτιοφόρων, έχουν ξεχειλίσει τα βοθρολύματα.
Στην Αττική το πρόβλημα εντοπίζεται κυρίως στα Μεσόγεια, όπου πολλοί κάτοικοι, αφού δεν έχουν άλλον τρόπο να αδειάσουν τους βόθρους, τους αδειάζουν με αντλίες σε χωράφια και δρόμους. Στις περιπτώσεις, που κάτι τέτοιο δεν είναι εφικτό, το περιεχόμενο των φορτωμένων βόθρων ξεχύνεται από ανεξέλεγκτα στους δρόμους.
Σε πολλούς δήμους έχουν τεθεί σε επιφυλακή τα δημοτικά βυτιοφόρα, τα οποία όμως δεν επαρκούν.
Σε αδιέξοδο και οι εμπορικοί αντιπρόσωποι
«Οι κινητοποιήσεις των μεταφορέων έχουν ήδη σημαντικές επιπτώσεις στη διακίνηση των εμπορευμάτων καθώς αυτά παραμένουν εγκλωβισμένα μέσα στα εμπορευματοκιβώτια (containers) στις αποθήκες των λιμανιών. Ήδη υπάρχουν μεγάλες ελλείψεις στην τροφοδοσία της αγοράς. Επιπλέον η δέσμευση των προϊόντων δημιουργεί επιπλέον έξοδα καθώς το κόστος αποθήκευσης και η δέσμευση των προϊόντων επιβαρύνουν τον τελικό καταναλωτή».
Αυτό ανέφερε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εμπορικών Αντιπροσώπων και Διανομέων Αθηνών κ. Ι. Παπαγεωργάκης επισημαίνοντας ότι ο κλάδος των εμπορικών αντιπροσώπων έχει περιέλθει σε οικονομικό αδιέξοδο «καθώς οι κινητοποιήσεις δίνουν ακόμα ένα πλήγμα στο εμπόριο, εισαγωγικό και εξαγωγικό, γεγονός που δεν αποκλείει το ενδεχόμενο να οδηγηθούν ακόμα περισσότερες μικρομεσαίες επιχειρήσεις σε αναστολή της δραστηριότητάς τους».
Ειδικότερα, τονίζει ο κ. Παπαγεωργάκης, την περίοδο της οικονομικής κρίσης που διανύει η χώρα οι μεταφορείς θα πρέπει να υπολογίσουν τις αρνητικές συνέπειες που θα έχουν για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και το κοινωνικό σύνολο οι κινητοποιήσεις και να επιδιώξουν λύσεις που θα στηρίζονται στο διάλογο και τη συναίνεση.
Πηγή: Σοφοκλέους in
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου