Με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης κ. Γ. Ν. Ραγκούση συγκροτήθηκε, ύστερα από πρόταση του Προέδρου του ΑΣΕΠ και του Συνηγόρου του Πολίτη, το Ειδικό Συμβούλιο Επιλογής Προϊσταμένων (ΕΙ.Σ.Ε.Π.), η σύσταση του οποίου προβλέπεται από το Ν. 3839/2010, ως εξής:
Ο Πρόεδρος:
Φώτιος Μπολόφης του Γεωργίου, Αντιπρόεδρος του Α.Σ.Ε.Π., με αναπληρωτή τον Δημήτριο Σουλτανιά του Αθανασίου, Αντιπρόεδρο του Α.Σ.Ε.Π.
ΜΕΛΗ:
1. Ιωάννης Βασιλόπουλος του Κωνσταντίνου, Σύμβουλος Α.Σ.Ε.Π., με αναπληρωτή τον Στέφανο Μετάκο του Γεωργίου, Σύμβουλο Α.Σ.Ε.Π.
2. Δημήτριος Γκουλούσης του Κωνσταντίνου, Σύμβουλος Α.Σ.Ε.Π., με αναπληρωτή τον Ιωάννη Παπαδημητράκη του Αλεξάνδρου, Σύμβουλο Α.Σ.Ε.Π.
3. Μαρία Θεοδωράκη-Ρεντούμη του Μελετίου, Σύμβουλο ΑΣΕΠ, με αναπληρώτρια την Θάλεια Φωτεινοπούλου-Κατσιώτη του Αλεξάνδρου, Σύμβουλο Α.Σ.Ε.Π.
4. Σταματίνα Γιαννακούρου του Παναγιώτη, Βοηθός Συνήγορος για την Ισότητα των Φύλων, με αναπληρωτή τον Βασίλειο Καρύδη του Χαριλάου, Βοηθό Συνήγορο για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα.
Επισυνάπτεται σχετικό άρθρο του Υπουργού Εσωτερικών Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης κ. Γ. Ν. Ραγκούση, στην εφημερίδα ΤΟ ΒΗΜΑ στις 17 Απριλίου:
«Αναζητώντας τις βαθύτερες αιτίες για τη διάλυση του Δημοσίου, την αποτελμάτωση της παραγωγικότητας των δημοσίων υπαλλήλων και την καθήλωση της αποτελεσματικότητας σε όλο το δημόσιο τομέα, καταλήγει κανείς ανεπιφύλακτα στον καθοριστικό ρόλο της αναξιοκρατίας στις προαγωγές.
Με μία φράση, οι πελατειακές σχέσεις στις προαγωγές σκότωσαν το Δημόσιο.
Διότι ενώ στις προσλήψεις είχαν καταβληθεί προσπάθειες για τον περιορισμό έστω των αυθαιρεσιών, οι προαγωγές παρέμειναν πάντα το λάφυρο του κομματικού νικητή.
Η χειραγώγηση 25.000 προϊσταμένων με ευνοιοκρατικά, πελατειακά κριτήρια, όχι μόνο κομματικά αλλά και προσωπικά, των υπουργών, οδήγησαν στη λαφυραγώγηση του δημοσίου. Ήταν από τα μελανότερα σημεία, το βαθύ σκοτάδι, της Μεταπολίτευσης. Οι μισοί εν δυνάμει προϊστάμενοι, προσκείμενοι στο νικητή, δεν είχαν κανένα κίνητρο παραγωγικότητας, αφού η κομματική εύνοια ήταν εγγύηση προαγωγής. Οι άλλοι μισοί, οι μη προσκείμενοι, δεν είχαν επίσης κανένα κίνητρο, αφού γνώριζαν ότι δεν έχουν καμιά ελπίδα. Αυτό εκτέλεσε εν ψυχρώ κάθε κίνητρο παραγωγικότητας, ευσυνειδησίας, αποτελεσματικότητας.
Από την εφαρμογή του Ν. 3839/2010 οι προαγωγές γίνονται με απόλυτα αντικειμενικά κριτήρια μοριοδότησης – χωρίς καμία δυνατότητα επιρροής του υπουργού. Και με τη λειτουργία του ΕΙΣΕΠ, το οποίο αποτελείται από τέσσερα μέλη του ΑΣΕΠ και έναν εκπρόσωπο του Συνηγόρου του Πολίτη, οι επιλογές των προϊσταμένων θα γίνονται με διαφανή αξιοκρατικά κριτήρια – γραπτός διαγωνισμός και αδιάβλητη συνέντευξη από το ανεξάρτητο ΕΙΣΕΠ.
Αυτό το νέο καθεστώς αξιοκρατίας, μαζί με τη χωρίς εξαιρέσεις αξιοκρατική διαδικασία προσλήψεων για κάθε θέση στο Δημόσιο που εγκαινίασε ο Ν. 3812, δημιούργησε ένα νέο περιβάλλον στη σχέση κράτους - πολίτη. Και ασφαλώς είναι αδιανόητη κάθε νησίδα αναξιοκρατίας σε οποιαδήποτε επιλογή. Αξιοκρατία ή υπάρχει παντού ή δεν υπάρχει.
Γι᾽ αυτό και μετά τη συνταγματική κατοχύρωση αξιοκρατικών προσλήψεων πρέπει να θωρακίσουμε συνταγματικά και τις αξιοκρατικές προαγωγές στο Δημόσιο. Να μην κινδυνεύσει ξανά η χώρα να πληρώνει τα σπασμένα της λαφυραγώγησης του Δημοσίου.
Σήμερα, ανοίγει ο δρόμος για ένα νέο σώμα προϊσταμένων, αξιοκρατικά εκλεγμένων, που δεν χρωστάνε σε κανέναν τίποτε. Ένα σώμα προϊσταμένων που αποφασίζει σε συνθήκες απόλυτης διαφάνειας – μέσα από το σύστημα «Διαύγεια», το οποίο εφαρμόζεται ανεξαίρετα. Και, μάλιστα, είναι στις προθέσεις μας να καταστήσουμε κάθε παράβαση της υποχρέωσης ανάρτησης στη «Διαύγεια» πειθαρχικό αδίκημα.
Αξιοκρατικές προσλήψεις, αξιοκρατικές προαγωγές και το νέο αυστηρό και αξιόπιστο πειθαρχικό δίκαιο συνιστούν τα θεμέλια πάνω στα οποία μπορούμε να οικοδομήσουμε και το νέο μισθολόγιο. Γιατί απαραίτητη προϋπόθεση για ένα μισθολόγιο που δίνει κίνητρα στη παραγωγικότητα και αμείβει την εργασία δίκαια και ισότιμα μπορεί να οικοδομηθεί μόνο τώρα που έχουν εξασφαλιστεί τα εχέγγυα μιας ακριβοδίκαιης αξιολόγησης.
Η αντικειμενική αξιολόγηση ως θεμέλιο της εξέλιξης των δημοσίων υπαλλήλων μπορεί να αποτελέσει τον στερεό "φέροντα οργανισμό" του οικοδομήματος του μισθολογίου.
Θέλουμε να κάνουμε επιτέλους πράξη την- επί χρόνια ζητούμενη αλλά ποτέ ως τώρα υλοποιούμενη- σύνδεση της εξέλιξης και της αμοιβής με την παραγωγικότητα, η οποία είναι εφικτή και αποδεκτή μόνο στη βάση μιας αδιάβλητης αξιολόγησης.
Και αυτό είναι σε θέση να εγκαινιάσει μια νέα εποχή στο Δημόσιο- κινητικότητας και αποτελεσματικότητας.
Να προσφέρει δηλαδή, για πρώτη φορά, τις απαραίτητες προϋποθέσεις για την εξυπηρέτηση του πολίτη και την ανάπτυξη της χώρας».
Ο Πρόεδρος:
Φώτιος Μπολόφης του Γεωργίου, Αντιπρόεδρος του Α.Σ.Ε.Π., με αναπληρωτή τον Δημήτριο Σουλτανιά του Αθανασίου, Αντιπρόεδρο του Α.Σ.Ε.Π.
ΜΕΛΗ:
1. Ιωάννης Βασιλόπουλος του Κωνσταντίνου, Σύμβουλος Α.Σ.Ε.Π., με αναπληρωτή τον Στέφανο Μετάκο του Γεωργίου, Σύμβουλο Α.Σ.Ε.Π.
2. Δημήτριος Γκουλούσης του Κωνσταντίνου, Σύμβουλος Α.Σ.Ε.Π., με αναπληρωτή τον Ιωάννη Παπαδημητράκη του Αλεξάνδρου, Σύμβουλο Α.Σ.Ε.Π.
3. Μαρία Θεοδωράκη-Ρεντούμη του Μελετίου, Σύμβουλο ΑΣΕΠ, με αναπληρώτρια την Θάλεια Φωτεινοπούλου-Κατσιώτη του Αλεξάνδρου, Σύμβουλο Α.Σ.Ε.Π.
4. Σταματίνα Γιαννακούρου του Παναγιώτη, Βοηθός Συνήγορος για την Ισότητα των Φύλων, με αναπληρωτή τον Βασίλειο Καρύδη του Χαριλάου, Βοηθό Συνήγορο για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα.
Επισυνάπτεται σχετικό άρθρο του Υπουργού Εσωτερικών Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης κ. Γ. Ν. Ραγκούση, στην εφημερίδα ΤΟ ΒΗΜΑ στις 17 Απριλίου:
«Αναζητώντας τις βαθύτερες αιτίες για τη διάλυση του Δημοσίου, την αποτελμάτωση της παραγωγικότητας των δημοσίων υπαλλήλων και την καθήλωση της αποτελεσματικότητας σε όλο το δημόσιο τομέα, καταλήγει κανείς ανεπιφύλακτα στον καθοριστικό ρόλο της αναξιοκρατίας στις προαγωγές.
Με μία φράση, οι πελατειακές σχέσεις στις προαγωγές σκότωσαν το Δημόσιο.
Διότι ενώ στις προσλήψεις είχαν καταβληθεί προσπάθειες για τον περιορισμό έστω των αυθαιρεσιών, οι προαγωγές παρέμειναν πάντα το λάφυρο του κομματικού νικητή.
Η χειραγώγηση 25.000 προϊσταμένων με ευνοιοκρατικά, πελατειακά κριτήρια, όχι μόνο κομματικά αλλά και προσωπικά, των υπουργών, οδήγησαν στη λαφυραγώγηση του δημοσίου. Ήταν από τα μελανότερα σημεία, το βαθύ σκοτάδι, της Μεταπολίτευσης. Οι μισοί εν δυνάμει προϊστάμενοι, προσκείμενοι στο νικητή, δεν είχαν κανένα κίνητρο παραγωγικότητας, αφού η κομματική εύνοια ήταν εγγύηση προαγωγής. Οι άλλοι μισοί, οι μη προσκείμενοι, δεν είχαν επίσης κανένα κίνητρο, αφού γνώριζαν ότι δεν έχουν καμιά ελπίδα. Αυτό εκτέλεσε εν ψυχρώ κάθε κίνητρο παραγωγικότητας, ευσυνειδησίας, αποτελεσματικότητας.
Από την εφαρμογή του Ν. 3839/2010 οι προαγωγές γίνονται με απόλυτα αντικειμενικά κριτήρια μοριοδότησης – χωρίς καμία δυνατότητα επιρροής του υπουργού. Και με τη λειτουργία του ΕΙΣΕΠ, το οποίο αποτελείται από τέσσερα μέλη του ΑΣΕΠ και έναν εκπρόσωπο του Συνηγόρου του Πολίτη, οι επιλογές των προϊσταμένων θα γίνονται με διαφανή αξιοκρατικά κριτήρια – γραπτός διαγωνισμός και αδιάβλητη συνέντευξη από το ανεξάρτητο ΕΙΣΕΠ.
Αυτό το νέο καθεστώς αξιοκρατίας, μαζί με τη χωρίς εξαιρέσεις αξιοκρατική διαδικασία προσλήψεων για κάθε θέση στο Δημόσιο που εγκαινίασε ο Ν. 3812, δημιούργησε ένα νέο περιβάλλον στη σχέση κράτους - πολίτη. Και ασφαλώς είναι αδιανόητη κάθε νησίδα αναξιοκρατίας σε οποιαδήποτε επιλογή. Αξιοκρατία ή υπάρχει παντού ή δεν υπάρχει.
Γι᾽ αυτό και μετά τη συνταγματική κατοχύρωση αξιοκρατικών προσλήψεων πρέπει να θωρακίσουμε συνταγματικά και τις αξιοκρατικές προαγωγές στο Δημόσιο. Να μην κινδυνεύσει ξανά η χώρα να πληρώνει τα σπασμένα της λαφυραγώγησης του Δημοσίου.
Σήμερα, ανοίγει ο δρόμος για ένα νέο σώμα προϊσταμένων, αξιοκρατικά εκλεγμένων, που δεν χρωστάνε σε κανέναν τίποτε. Ένα σώμα προϊσταμένων που αποφασίζει σε συνθήκες απόλυτης διαφάνειας – μέσα από το σύστημα «Διαύγεια», το οποίο εφαρμόζεται ανεξαίρετα. Και, μάλιστα, είναι στις προθέσεις μας να καταστήσουμε κάθε παράβαση της υποχρέωσης ανάρτησης στη «Διαύγεια» πειθαρχικό αδίκημα.
Αξιοκρατικές προσλήψεις, αξιοκρατικές προαγωγές και το νέο αυστηρό και αξιόπιστο πειθαρχικό δίκαιο συνιστούν τα θεμέλια πάνω στα οποία μπορούμε να οικοδομήσουμε και το νέο μισθολόγιο. Γιατί απαραίτητη προϋπόθεση για ένα μισθολόγιο που δίνει κίνητρα στη παραγωγικότητα και αμείβει την εργασία δίκαια και ισότιμα μπορεί να οικοδομηθεί μόνο τώρα που έχουν εξασφαλιστεί τα εχέγγυα μιας ακριβοδίκαιης αξιολόγησης.
Η αντικειμενική αξιολόγηση ως θεμέλιο της εξέλιξης των δημοσίων υπαλλήλων μπορεί να αποτελέσει τον στερεό "φέροντα οργανισμό" του οικοδομήματος του μισθολογίου.
Θέλουμε να κάνουμε επιτέλους πράξη την- επί χρόνια ζητούμενη αλλά ποτέ ως τώρα υλοποιούμενη- σύνδεση της εξέλιξης και της αμοιβής με την παραγωγικότητα, η οποία είναι εφικτή και αποδεκτή μόνο στη βάση μιας αδιάβλητης αξιολόγησης.
Και αυτό είναι σε θέση να εγκαινιάσει μια νέα εποχή στο Δημόσιο- κινητικότητας και αποτελεσματικότητας.
Να προσφέρει δηλαδή, για πρώτη φορά, τις απαραίτητες προϋποθέσεις για την εξυπηρέτηση του πολίτη και την ανάπτυξη της χώρας».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου