Η φιλοσοφία του Νόμου και τι επιδιώκουμε με αυτόν:
Για πρώτη φορά αποσυνδέουμε την επιλογή της διοικητικής πυραμίδας της Ελληνικής Δημόσιας Διοίκησης από την αδιαφανή και πελατειακή λογική του παρελθόντος
Για πρώτη φορά θεσμοθετούμε ένα ολοκληρωμένο και αξιοκρατικό σύστημα επιλογής προϊσταμένων και παραδίνουμε τη Δημόσια Διοίκηση στους άριστους
Για πρώτη φορά οι υποψήφιοι αξιολογούνται για τις ικανότητές τους και την προσφορά τους με αποτέλεσμα όλοι να μπορούν να διεκδικήσουν την ανάδειξή τους στην διοικητική ιεραρχία
Δημιουργούμε μια Δημόσια Διοίκηση ικανή να ανταποκριθεί στις σύγχρονες απαιτήσεις
Αποκαθιστούμε τη σχέση εμπιστοσύνης που οφείλει να παρέχει κάθε σύγχρονο και ευνομούμενο κράτος και τελειώνουμε με τη λογική του κράτους λάφυρου....
Οι μεγάλες καινοτομίες:
Ιδρύεται το Ειδικό Συμβούλιο Επιλογής Προϊσταμένων για την επιλογή των Γενικών Διευθυντών (ΕΙ.Σ.Ε.Π.)
Για πρώτη φορά κανένα μέλος δεν ορίζεται με απόφαση της Κυβέρνησης. Τα μέλη του ΕΙ.Σ.Ε.Π. προέρχονται αποκλειστικά από το Ανώτατο Συμβούλιο Επιλογής Προσωπικού (Α.Σ.Ε.Π.) και το Συνήγορο του Πολίτη ύστερα από πρόταση των επικεφαλής των ανεξάρτητων αυτών αρχών.
Οι Διευθυντές :
Επιλέγονται από τα νεοσύστατα Συμβούλια Επιλογής Προϊσταμένων (Σ.Ε.Π.), τα οποία στελεχώνονται από τρεις (3) Γενικούς Διευθυντές που έχουν επιλεγεί με τις διαδικασίες του ΕΙ.Σ.Ε.Π., εκ των οποίων ο ένας προέρχεται από άλλη υπηρεσία και δύο (2) αιρετούς εκπροσώπους των εργαζομένων.
Οι Προϊστάμενοι Τμημάτων:
Επιλέγονται από τα Υπηρεσιακά Συμβούλια επιλογής προϊσταμένων τμημάτων, τα οποία αποτελούνται από (3) Διευθυντές δύο (2) αιρετούς εκπροσώπους των εργαζομένων.
Πενταετής θητεία αποσυνδεδεμένη από την κομματική εναλλαγή
Η διαφθορά δεν συγχωρείται:
Δεν μπορεί να είναι υποψήφιος για καμία βαθμίδα υπάλληλος στον οποίο έχει επιβληθεί πειθαρχική ποινή για παραπτώματα που να επισύρουν την ποινή της οριστικής παύσης.
Οι συχνές απουσίες τιμωρούνται:
Περιπτώσεις συστηματικών απουσιών με επαναλαμβανόμενες αναρρωτικές άδειες ή η ύπαρξη πειθαρχικών ποινών λαμβάνονται υποχρεωτικά υπόψη και μπορεί να οδηγήσουν μέχρι και σε μείωση 100 μορίων από τον υποψήφιο.
Γραπτή εξέταση διοικητικών ικανοτήτων και γνώσεων από το Α.Σ.Ε.Π.
Για πρώτη φορά όλοι οι υποψήφιοι Γενικοί Διευθυντές, Διευθυντές και προϊστάμενοι τμημάτων υποβάλλονται στη δοκιμασία της γραπτής εξέτασης μέσα από ερωτηματολόγια πολλαπλών επιλογών (multiple choice) για τη διακρίβωση των ικανοτήτων και των γνώσεών τους. Η γραπτή εξέταση μετρά με βαρύτητα αντίστοιχη της συνέντευξης ως προς τα μόρια.
Συνέντευξη διαφανής με οριοθετημένο περιεχόμενο και αιτιολόγηση
Για πρώτη φορά διενεργείται με την παρουσία των υπολοίπων συνυποψηφίων και ενός εκπροσώπου της ΑΔΕΔΥ.
Η διαδικασία της συνέντευξης υποχρεωτικά περιλαμβάνει 3 ενότητες τυχαίων ερωτήσεων, οι οποίες λαμβάνονται μέσα από τράπεζα ερωτήσεων σχετικών με την :
α. Επαγγελματική Δράση
β. Γνώση θεμάτων του φορέα
γ. Ικανότητα διοίκησης
Η κάθε ενότητα βαθμολογείται ξεχωριστά και ο τελικός βαθμός προκύπτει από το μέσο όρο της βαθμολογίας κάθε ενότητας.
Εάν κατά τη διάρκεια της συνέντευξης διαπιστωθεί ακαταλληλότητα του υποψηφίου τα Συμβούλια μπορούν να τον αποκλείσουν από την επιλογή του με ομόφωνη και πλήρως αιτιολογημένη απόφαση.
Υποχρέωση δημοσίευσης των πρακτικών με αιτιολόγηση
Το ΕΙ.Σ.Ε.Π. και τα Σ.Ε.Π. υποχρεούνται να δημοσιεύουν τα πρακτικά των συνεδριάσεων επιλογής τα οποία να περιλαμβάνουν αιτιολόγηση του περιεχομένου και της βαθμολογίας εντός 2 μηνών.
Ετήσια αξιολόγηση της κατάστασης και δυνατότητα προτάσεων για τη βελτίωση της λειτουργίας των νέων οργάνων μετά από γραπτή γνώμη της ΑΔΕΔΥ .
Εξορθολογίζεται η κατανομή των μορίων
Μέσα από το συνδυασμό των μορίων των τυπικών προσόντων και της διοικητικής εμπειρίας και ικανότητας επιτυγχάνεται η επιλογή στελεχών με άρτια επαγγελματική κατάρτιση και διοικητική ικανότητα , με στόχο το διαφανέστερο και αντικειμενικότερο τρόπο στελέχωσης της Δημόσιας Διοίκησης
Τι ίσχυε στο παρελθόν και τι αλλάζει:
Όργανα επιλογής:
Όργανο Επιλογής Γενικών Διευθυντών
Πριν το νέο νόμο:
Η πλειοψηφία των μελών του Ειδικού Υπηρεσιακού Συμβουλίου προτείνεται και ορίζεται από τον Υπουργό Εσωτερικών , Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης.
Από το νέο νόμο και μετά:
Κανένα μέλος δεν ορίζεται με απόφαση της Κυβέρνησης.
Ιδρύεται το ΕΙ.Σ.Ε.Π., στα πρότυπα του Α.Σ.Ε.Π., που στελεχώνεται από μέλη του Α.Σ.Ε.Π. και του Συνηγόρου του Πολίτη μετά από πρόταση των επικεφαλής των ανεξάρτητων αυτών αρχών.
Όργανο Επιλογής Διευθυντών
Πριν το νέο νόμο:
Οι Διευθυντές επιλέγονται από το Υπηρεσιακό Συμβούλιο, τα μέλη του οποίου ορίζονται, πλην των εκπροσώπων των εργαζομένων, από τον Υπουργό. Υπάρχει η δυνατότητα, κι αυτό γίνεται πολύ συχνά, να ορίζονται υπάλληλοι χαμηλότερης βαθμίδας, τμηματάρχης π.χ. να αξιολογεί ισόβαθμό του για θέση Διευθυντή, οι οποίοι εκ της συμμετοχής τους σε αυτό έχουν και γρηγορότερη εξέλιξη.
Από το νέο νόμο και μετά:
Συστήνονται τα Συμβούλια Επιλογής Προϊσταμένων (Σ.Ε.Π.) τα οποία στελεχώνονται από (3) Γενικούς Διευθυντές που έχουν επιλεγεί με τις διαδικασίες του ΕΙ.Σ.Ε.Π. και (2) αιρετούς εκπροσώπους των εργαζομένων.
Όργανα Επιλογής Προϊσταμένων Τμημάτων
Πριν το νέο νόμο:
Οι προϊστάμενοι Τμήματος επιλέγονται από το Υπηρεσιακό Συμβούλιο, τα μέλη του οποίου ορίζονται, πλην των εκπροσώπων των εργαζομένων, από τον Υπουργό. Υπάρχει η δυνατότητα, κι αυτό γίνεται πολύ συχνά, να ορίζονται υπάλληλοι οι οποίοι εκ της συμμετοχής τους έχουν γρηγορότερη εξέλιξη.
Από το νέο νόμο και μετά:
Τα Υπηρεσιακά Συμβούλια αποτελούνται αποκλειστικά από (3) Διευθυντές και (2) αιρετούς εκπροσώπους των εργαζομένων.
Σύστημα επιλογής και αξιολόγησης στελεχών
Αξιοκρατική αξιολόγηση ικανοτήτων:
Συνέντευξη
Πριν το νέο νόμο:
Η συνέντευξη αποτελούσε βασικό παράγοντα πελατειακής λειτουργίας μέσα από αδιαφανείς και διαβλητές διαδικασίες χωρίς συγκεκριμένο περιεχόμενο
Από το νέο νόμο και μετά:
Για πρώτη φορά διενεργείται δημόσια με την παρουσία των υπολοίπων συνυποψηφίων και ενός εκπροσώπου της ΑΔΕΔΥ.
Η συνέντευξη χωρίζεται σε τρεις ενότητες τυχαίων ερωτήσεων, σχετικών με την:
α. Επαγγελματική Δράση
β. Γνώση θεμάτων του φορέα
γ. Ικανότητα διοίκησης
Η κάθε ενότητα βαθμολογείται ξεχωριστά και ο τελικός βαθμός προκύπτει από το μέσο όρο της βαθμολογίας κάθε ενότητας.
Ταυτόχρονα θεσμοθετείται η υποχρέωση των Συμβουλίων να δημοσιεύουν τα πρακτικά των συνεδριάσεων επιλογής, με αιτιολόγηση του περιεχομένου και της βαθμολογίας εντός 2 μηνών.
Υπηρεσιακή αξιολόγηση
Πριν το νέο νόμο:
Οι υπηρεσιακές αξιολογήσεις έχουν αποκτήσει τυπικό χαρακτήρα και δεν αποτελεί ουσιαστικό εργαλείο αξιολόγησης. Η συντριπτική πλειοψηφία των αξιολογήσεων έχουν την ίδια βαθμολογία, ενώ μεγάλο ποσοστό των υπαλλήλων δε διαθέτουν εκθέσεις αξιολόγησης.
Από το νέο νόμο και μετά:
Αναμορφώνονται και εξορθολογίζονται οι αξιολογήσεις που αφορούν πλέον στο σύνολο της σταδιοδρομίας του υποψηφίου μέσα από συγκεκριμένες διαδικασίες που θα οριστούν στο νέο υπαλληλικό κώδικα
Γραπτές εξετάσεις
Πριν το νέο νόμο:
Καμία πρόβλεψη
Από το νέο νόμο και μετά:
Για πρώτη φορά όλοι οι υποψήφιοι Γενικοί Διευθυντές, Διευθυντές και προϊστάμενοι τμημάτων υποβάλλονται στη δοκιμασία της γραπτής εξέτασης μέσα από ερωτηματολόγια πολλαπλών επιλογών (multiple choice) για τη διακρίβωση των ικανοτήτων και των γνώσεών τους. Το Ανώτατο Συμβούλιο Επιλογής Προσωπικού (ΑΣΕΠ) διενεργεί τις εξετάσεις σε καθεστώς πλήρους διαφάνειας. Η βαρύτητα της γραπτής εξέτασης ως προς τα μόρια είναι αντίστοιχη της συνέντευξης.
Το μεταβατικό στάδιο:
Προσωρινό Ειδικό Υπηρεσιακό Συμβούλιο
Λήγει η θητεία του σημερινού Ειδικού Υπηρεσιακού Συμβουλίου και στελεχώνεται αποκλειστικά για αυτό το μεταβατικό στάδιο από (3) συνταξιούχους ανώτατους δικαστικούς της Διοικητικής Δικαιοσύνης, του Ελεγκτικού Συνεδρίου και συνταξιούχους προέδρους ή αντιπροέδρους ή Νομικούς Συμβούλους του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, τον Πρόεδρο της ΑΔΕΔΥ και ένα μέλος της Εκτελεστικής Επιτροπής της.
Προσωρινά Υπηρεσιακά Συμβούλια επιλογής Διευθυντών και Τμηματαρχών
Άμεσα λειτουργούν προσωρινά πενταμελή Υπηρεσιακά Συμβούλια. Τρία μέλη θα επιλεγούν αποκλειστικά μεταξύ των 10 υπαλλήλων με τον περισσότερο χρόνο άσκησης καθηκόντων Διευθυντή και με τη συμμετοχή των δύο αιρετών αντιπροσώπων των εργαζομένων
Για πρώτη φορά η αξιολόγηση γίνεται μόνο με τα αντικειμενικά κριτήρια
Οι Γενικοί Διευθυντές, Διευθυντές και προϊστάμενοι Τμημάτων επιλέγονται όχι για πλήρη θητεία αλλά μέχρι και τη σύσταση των νέων οργάνων επιλογής και μέγιστη θητεία ενός έτους
Ολοκληρωμένο θεσμικό πλαίσιο αξιοκρατίας
Με την ψήφιση του ν. 3812/2009 προωθήθηκε η αποκατάσταση της αξιοκρατίας στο στάδιο των προσλήψεων προσωπικού από την κρατική διοίκηση και τα νομικά πρόσωπα του ευρύτερου δημόσιου τομέα και δόθηκε τέλος σε κάθε αυθαίρετη και αναξιοκρατική διαδικασία πρόσληψης.
Με το νόμο αυτό προωθείται αποφασιστικά η αποκατάσταση της αξιοκρατίας και της αξιοπιστίας της ελληνικής κρατικής διοίκησης και στο πεδίο της επιλογής προϊσταμένων όλων των υπηρεσιακών μονάδων του κράτους ολοκληρώνοντας για πρώτη φορά ένα θεσμικό πλαίσιο που απελευθερώνει το κράτος, τη δημόσια διοίκηση και το ανθρώπινο δυναμικό της από τα πελατειακά δεσμά.
Ο νόμος αυτός αποτελεί την κινητήρια δύναμη που θα ενεργοποιήσει τη Δημόσια Διοίκηση, αφυπνίζοντας μεγάλες, ικανές και δημιουργικές δυνάμεις της, δίνοντας κίνητρα για μεγαλύτερη απόδοση, αναδεικνύοντας άριστα και ικανά στελέχη με αποτέλεσμα την επίτευξη του κύριου στόχου, που δεν είναι άλλος από την εύρυθμη και απρόσκοπτη λειτουργία των δημοσίων υπηρεσιών, τη διασφάλιση της συνέχειας της διοίκησης και την αποσύνδεσή της από την οποιαδήποτε κυβερνητική θητεία.
Στα πλαίσια αυτά, για πρώτη φορά στη μεταπολιτευτική ιστορία της χώρας, προωθείται ένα ολοκληρωμένο σύστημα των διαδικασιών και του τρόπου εισαγωγής και εξέλιξης στη Δημόσια Διοίκηση. Οι αρχές της αξιοκρατίας, της διαφάνειας και της αντικειμενικότητας καταλαμβάνουν πλέον όλο το φάσμα του ανθρώπινου δυναμικού στο δημόσιο τομέα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου